Ρ. Αικατερινάρη: Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία δεν μεταβιβάζονται

Για το ζήτημα που έχει δημιουργηθεί με την μεταβίβαση αρχαιολογικών μνημείων στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) μιλάει, σε συνέντευξή της στο Capital.gr, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του οργανισμού Ράνια Αικατερινάρη. Διαμηνύει ότι δεν τίθεται θέμα παραχώρησης μνημείων πολιτικής κληρονομιάς και αναφέρεται στο έργο της ΕΕΣΥΠ σχετικά με την αξιοποίηση των ΔΕΚΟ του χαρτοφυλακίου της.

Συνέντευξη στην Ειρήνη Γεωργιλέα 

Παρά τις διευκρινίσεις που έχουν δοθεί και από την ΕΕΣΥΠ και από τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Πολιτισμού, ο θόρυβος για την περίφημη λίστα των 10.119 ακινήτων που περιλαμβάνουν μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους συνεχίζεται. Τι ακριβώς συμβαίνει;

Είναι φυσιολογικό το θέμα αυτό, όπως παρουσιάστηκε, να απασχολεί την ελληνική κοινωνία, μιας και αφορά την πολιτιστική μας κληρονομιά. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι διαφορετική από την εικόνα που προβάλλεται. Τα αρχαιολογικά μνημεία της χώρας μας είναι περιουσία των Ελλήνων πολιτών και των επόμενων γενεών και δεν τίθεται θέμα παραχώρησης.  Ξεκαθαρίσαμε, και εμείς και το Υπουργείο, από την πρώτη στιγμή ότι δεν μεταβιβάζονται αρχαιολογικά μνημεία ή ακίνητα που υπόκεινται στις εξαιρέσεις του νόμου 4389/2016 όπως αιγιαλοί, παραλίες, περιοχές Natura, δασικές εκτάσεις και λοιπές κατηγορίες εκτός συναλλαγής. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός παρόμοιων ακινήτων αποκλείστηκαν σε πρώτη επεξεργασία βάσει των διαθέσιμων στοιχείων και πληροφοριών από τις βάσεις δεδομένων που δόθηκαν από το Εθνικό Κτηματολόγιο. Επειδή όμως τα στοιχεία αυτά σε κάποιες περιπτώσεις είναι ελλιπή ή ανεπαρκώς επικαιροποιημένα, γίνεται επανέλεγχος ώστε να διασφαλισθεί ποια ακίνητα μπορούν να μεταβιβασθούν και ποια όχι. Θέλω συνεπώς να είμαι κατηγορηματική: δεν μεταβιβάζονται αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία.

Μας λέτε δηλαδή ότι η ΕΤΑΔ λειτουργεί με ελλιπή στοιχεία στη διάθεσή της;

Δεν νομίζω ότι σας λέω κάτι καινούργιο. Γνωρίζετε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο και ως εκ τούτου δεν υπάρχει διαθέσιμη η σχετική πληροφορία στο Εθνικό Κτηματολόγιο. Επίσης, δεν υπάρχουν ακόμη σε όλες τις περιοχές της χώρας δασικοί χάρτες. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα εμπόδια που συναντά η ΕΤΑΔ σε ένα πραγματικά τιτάνιο έργο που έχει μπροστά της. Η ΕΤΑΔ, με βάση τις στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕΣΥΠ, προχωρά για πρώτη φορά σε ένα τριπλό έργο μεγάλης σημασίας για την προστασία πάνω από όλα της εθνικής περιουσίας και προς το δημόσιο συμφέρον: Την καταγραφή του χαρτοφυλακίου ακινήτων που βάσει της νομοθεσίας μπορούν να αξιοποιηθούν, την εξυγίανση και προστασία ενός σημαντικού αριθμού ακινήτων (από καταπατήσεις και αυθαιρεσίες, παλαιές συμβάσεις μίσθωσης και παραχωρήσεις που δεν εξυπηρετούνται, κλπ), και την αξιοποίηση ακινήτων που σήμερα μένουν παντελώς αναξιοποίητα και τα οποία θα μπορούσαν να φέρουν επενδύσεις και θέσεις απασχόλησης σε όλη την Ελλάδα.

Παρά τις διαβεβαιώσεις σας, διαβάσαμε πρόσφατα καταγγελίες ότι μεταβιβάσθηκε στο υπερταμείο το Νεώριο Moro στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων. Τι ισχύει στην προκειμένη περίπτωση; 

Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της παραπληροφόρησης που υπάρχει γύρω από το ζήτημα. Το συγκεκριμένο ιστορικό μνημείο, το οποίο χρησιμοποιείται από τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Χανίων, ανήκει από πολλά χρόνια στο Υπουργείο Οικονομικών με διοίκηση – διαχείριση της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου (ΚΕΔ) από το 1979. Η ΚΕΔ, μία Ανώνυμη Εταιρεία που εποπτευόταν από το Υπουργείο Οικονομικών, απορροφήθηκε το 2011 από την ΕΤΑΔ. Όταν η ΚΕΔ απορροφήθηκε από την ΕΤΑΔ το 2011, η διαχείριση του συγκεκριμένου ακινήτου πέρασε και αυτή στην ΕΤΑΔ. Συνεπώς, δεν άλλαξε τίποτε ως προς τη διαχείριση ή, πολύ περισσότερο, το ιδιοκτησιακό του καθεστώς. Το μόνο που συνέβη είναι ότι η ΕΤΑΔ απλοποίησε τη διαδικασία καταβολής του μισθώματος, ζητώντας να κατατίθεται απευθείας σε τραπεζικό  λογαριασμό αντί να καταβάλλεται μέσω της τοπικής εφορίας, προκειμένου να μην επιβαρύνονται οι οικονομικές εφορίες ως εισπρακτικός μηχανισμός.

Ποια είναι η πορεία των εσόδων της ΕΤΑΔ;

Τα έσοδα και η κερδοφορία είναι καταρχήν της ίδιας της ΕΤΑΔ που μπορεί να επανεπενδυθούν για την εξυγίανση του χαρτοφυλακίου της και την ωρίμανσή του, με στόχο πάντα να μπει σε κίνηση και να αξιοποιηθεί η λιμνάζουσα ακίνητη περιουσία του Δημοσίου που σε πολλές περιπτώσεις βρίσκεται σε κακή κατάσταση λόγω μηδενικών επενδύσεων και συντήρησης επί δεκαετίες. Τυχόν μερίσματα που θα προκύψουν από κερδοφορία της ΕΤΑΔ, θα αποδοθούν, όπως συμβαίνει με όλες τις ανώνυμες εταιρείες, στο μέτοχό της, την ΕΕΣΥΠ, στη συνέχεια, κατά ένα μέρος θα επανεπενδύονται σε στρατηγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπως και κατά ένα μέρος ακόμα θα επιστρέφουν για επενδύσεις ή χρηματοδότηση αναγκαίων αναδιαρθρώσεων εντός του χαρτοφυλακίου της ΕΕΣΥΠ, σύμφωνα πάντα με τα όσα προβλέπονται στην Επενδυτική Πολιτική της ΕΕΣΥΠ που είναι δημοσιευμένη στην ιστοσελίδα της.

Ας πάμε σε ένα άλλο ζήτημα της επικαιρότητας: πως κρίνει η ΕΕΣΥΠ την απόφαση της ΔΕΗ για την επένδυση στα Σκόπια;

Η ΔΕΗ είναι μια εταιρεία με τεράστια σημασία για την ελληνική οικονομία, εισηγμένη στο ελληνικό χρηματιστήριο, στην οποία η ΕΕΣΥΠ ως μέτοχος κατέχει το 34% και το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει ο 17%. Πρέπει να θυμόμαστε ότι υπάρχει ένα σαφές νομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργεί η ΕΕΣΥΠ, η οποία έχει αναλάβει το ρόλο του μετόχου που διακρίνεται σαφώς από το ρόλο του κράτους-επόπτη. Σε αυτό το πλαίσιο είναι επίσης ξεκάθαρο ότι η ΕΣΣΥΠ δεν υποκαθιστά το ρόλο και τις εξουσίες των Διοικήσεων των ΔΕΚΟ. Η ΕΕΣΥΠ ασκεί τα δικαιώματα του μετόχου (πλειοψηφίας ή μειοψηφίας κατά περίπτωση) σεβόμενη τους κανόνες και τις βέλτιστες πρακτικές της εταιρικής διακυβέρνησης, που για μας αποτελεί το Α και το Ω. Ειδικότερα για τις εισηγμένες εταιρείες, η ΕΕΣΥΠ οφείλει επίσης να σέβεται τους κανόνες της κεφαλαιαγοράς. Συνεπώς, όποια άποψη έχει η ΕΕΣΥΠ πρέπει να διαμορφώνεται και να διατυπώνεται με τήρηση των κανόνων που ισχύουν για τις εισηγμένες εταιρείες. Σε αυτό το πλαίσιο η απόφαση της ΔΕΗ για την εν λόγω επένδυση ήταν μία επιχειρηματική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΗ στα πλαίσια της στρατηγικής που έχει ανακοινώσει η ΔΕΗ για επέκταση των δραστηριοτήτων της στην περιφερειακή αγορά των Βαλκανίων στον τομέα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.

Τι γίνεται όμως με τις άλλες ΔΕΚΟ του χαρτοφυλακίου σας; Ο κόσμος περιμένει να δει αποτελέσματα, βελτίωση των αποτελεσμάτων τους αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών. 

Έχετε δίκιο, και στο τέλος της ημέρας από αυτό θα κριθούμε. Την άνοιξη παρουσιάσαμε το Στρατηγικό Σχέδιο της ΕΕΣΥΠ για τις θυγατρικές μας, το οποίο αποτελεί τον οδικό χάρτη για το μετασχηματισμό των ΔΕΚΟ, την οικονομική τους ανόρθωση και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και θέτει τα θεμέλια για ένα νέο μοντέλο λειτουργίας των δημόσιων επιχειρήσεων στη χώρα μας. Οι ΔΕΚΟ σήμερα καλούνται να εξειδικεύσουν και να υλοποιήσουν αυτό το σχεδιασμό με αποτελέσματα που θα παρακολουθούνται, σε σχέση και με συγκεκριμένους δείκτες απόδοσης. Μάλιστα ήδη όλες οι ΔΕΚΟ υπέβαλαν τα επιχειρηματικά τους πλάνα. Όμως, όπως γνωρίζετε, πολλές ΔΕΚΟ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα είτε ρευστότητας, είτε πεπαλαιωμένων παγίων λόγω έλλειψης επενδύσεων είτε τεχνολογικής υστέρησης με αποτέλεσμα να είναι πίσω από την αγορά ή να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο τρόπο τους πελάτες τους. Τα αποτελέσματα συνεπώς δεν μπορούν να έρθουν αυτόματα αλλά μέσα από ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα εξυγίανσης και βελτίωσης της απόδοσής τους.

Ήδη αυτό έχει ξεκινήσει όπως είπα, έχοντας θέσει ένα αυστηρό πλαίσιο reporting των αποτελεσμάτων τους που θα φέρει μεγαλύτερη αξιοπιστία στα νούμερά τους. Στην ίδια λογική είναι και οι υποχρεώσεις reporting για τους προϋπολογισμούς του επόμενου έτους σε σχέση με τα προβλεπόμενα αποτελέσματα του 2018 και τα ιστορικά τους οικονομικά στοιχεία. Μεσοπρόθεσμα όλες οι ΔΕΚΟ καλούνται να βελτιώσουν τις ελεγχόμενες λειτουργικές τους δαπάνες με μετρήσιμους δείκτες, να ομογενοποιήσουν τις διαδικασίες τους με καλύτερους ελέγχους και να αξιολογήσουν την απόδοση τους μέσα από πιο ευέλικτα οργανογράμματα που ακολουθούν τις επιχειρησιακές ανάγκες της κάθε εταιρείας.

Πρόκειται, όπως καταλαβαίνετε, για μια βαθειά μεταρρύθμιση που αφορά τον εκσυγχρονισμό του τομέα των δημοσίων επιχειρήσεων όπου για πολλά χρόνια δεν είχαν γίνει πολλά πράγματα. Όπως σε όλες τις μεταρρυθμίσεις, τα οφέλη για τον πολίτη και την οικονομία προκύπτουν σταδιακά και σε βάθος χρόνου, το συνολικό αποτύπωμα όμως μπορεί να αλλάξει την πορεία της χώρας.

Ακούγεται ωραίο στη θεωρία, αλλά πώς υλοποιείται αυτό στην πράξη;

Με καθημερινή και συστηματική δουλειά και έχοντας δημιουργήσει ένα σύγχρονο πλαίσιο παρακολούθησης στόχων και αναφορών για τις θυγατρικές μας που βασίζεται σε τρεις πυλώνες: Καθορισμό στόχων, παρακολούθηση της απόδοσης και δημοσιοποίηση των απαιτούμενων πληροφοριών για να εξασφαλίζεται πλήρης διαφάνεια. Η παρακολούθηση διενεργείται μέσω αναφορών προόδου σε τακτά χρονικά διαστήματα που περιλαμβάνουν σύγκριση των πραγματικών επιδόσεων με τους στόχους, καθώς και σχέδιο δράσεων για την αντιμετώπιση τυχόν αποκλίσεων. Με βάση την επίτευξη αυτών των στόχων θα κριθούν και οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ. Από τη συνεργασία μας με τις Διοικήσεις των ΔΕΚΟ αντιλαμβανόμαστε ότι ήδη βλέπουν την αλλαγή και τον επαγγελματισμό με τον οποίο εργαζόμαστε για την αποστολή της ΕΕΣΥΠ.

Θέλω επίσης να τονίσω και πάλι ότι ένας από τους πιο κρίσιμους στόχους που έχουμε θέσει είναι η βελτίωση των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένης της κανονιστικής συμμόρφωσης και του εσωτερικού ελέγχου. Θα ήθελα να σταθώ λίγο στο θέμα της κανονιστικής συμμόρφωσης, η οποία πλέον παγκοσμίως βρίσκεται στο επίκεντρο της επιδίωξης για εταιρική υπευθυνότητα και αφορά όχι μόνο την υιοθέτηση και σωστή εφαρμογή πολιτικών και διαδικασιών (π.χ. σύγκρουσης συμφερόντων, προστασίας της εμπιστευτικότητας, καταπολέμησης της δωροδοκίας και διαφθοράς, αξιολόγησης και διαχείρισης κινδύνων, κ.α.) αλλά και τη θεμελίωση μιας νέας εταιρικής κουλτούρας που θα επιδιώκει την αποδοτική και υπεύθυνη λειτουργία της εταιρείας, τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.

Η ουσιαστική αναβάθμιση και υποστήριξη της λειτουργίας των ΔΕΚΟ σε αυτό το κομμάτι αποτελεί μονόδρομο αλλά μπορεί να αποτελέσει και παράδειγμα και για άλλες εταιρείες, και του ιδιωτικού τομέα.

Για αυτό, έχουμε σχεδιάσει ένα πρόγραμμα ενημέρωσης αλλά και υποστήριξης των θυγατρικών μας σε θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης. Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε επίσης ανακοινώσει με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα μας την επάνδρωση των Επιτροπών Ελέγχου στις ΔΕΚΟ με επαγγελματίες που έχουν υψηλού επιπέδου γνώσεις και εμπειρία, καθώς καταλαβαίνουμε πλέον όλοι πόσο σημαντικοί είναι οι σωστοί κανονισμοί λειτουργίας, με αξιόπιστες διαδικασίες ελέγχων. Δεν μπορούμε να μιλάμε για υγιείς επιχειρήσεις, δημόσιες και μη, εάν δεν εξασφαλισθεί η καλή λειτουργία των Διοικητικών Συμβουλίων και των βασικών επιτροπών του, συμπεριλαμβανομένης και της ανεξαρτησίας των μελών, όπου απαιτείται.
Πηγή: capital.gr

%d bloggers like this: