Ρ. Αικατερινάρη: Δεν μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ αρχαιολογικοί χώροι

Δεν τίθεται θέμα μεταβίβασης στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) ακινήτων όπως οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μνημεία, ο αιγιαλός και οι παραλίες, οι δασικές εκτάσεις και οι περιοχές Natura, όπως ρητά επαναλαμβάνει, σε συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η διευθύνουσα σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας-ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο), Ράνια Αικατερινάρη. “Υπήρξαν δυστυχώς πολλές παρερμηνείες. Είναι προφανές, βάσει της κοινής λογικής αλλά και της σχετικής νομοθεσίας, ότι αρχαιολογικά μνημεία, αλλά και μια σειρά από άλλες ειδικές κατηγορίες ακινήτων όπως αιγιαλοί, παραλίες, περιοχές Natura, δασικές εκτάσεις κ.α. εξαιρούνται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα μεταβίβασης. Αν κάποια διαθέσιμα στοιχεία είναι ανελλιπή ή μη επικαιροποιημένα στις βάσεις δεδομένων του κτηματολογίου, είναι ώρα να δουλέψουμε για να το αλλάξουμε -για παράδειγμα, όπως γνωρίζετε, δεν έχουν κυρωθεί ακόμη όλοι οι δασικοί χάρτες, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο. Συνεπώς το σύνολο των ακινήτων θα επανελεγχθεί όπως αναφέρεται και στο σχετικό ΦΕΚ και σε αυτό δεν χωρούν παρερμηνείες” ξεκαθαρίζει.

Η κα Αικατερινάρη, που πρόσφατα βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη με την ευκαιρία της 83ης ΔΕΘ και είχε συναντήσεις με τις διοικήσεις των τοπικών θυγατρικών, επισημαίνει ακόμη ότι η ΕΕΣΥΠ συνεχίζει τους ελέγχους, ώστε να έχει στα χέρια της ένα καθαρό και αξιοποιήσιμο χαρτοφυλάκιο. “(…) Για δεκαετίες, δεν υπήρξε η καταγραφή και η επικαιροποίηση των απαιτούμενων στοιχείων σε ενιαία βάση δεδομένων. Πρόκειται όπως καταλαβαίνετε για ένα τεράστιο έργο με σημαντικές δυσκολίες (…) Σήμερα, σημαντικό τμήμα της δημόσιας περιουσίας είτε είναι καταπατημένο είτε παραμένει ανεκμετάλλευτο και απαξιώνεται, να το πω απλά, “ρημάζει” και η αξιοποίηση μπορεί να αποδώσει πολλαπλά οφέλη, να δώσει πνοή ανάπτυξης και επενδύσεων, αλλά και να εκμεταλλευτεί δυνατότητες συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ή συνεργασιών με τις τοπικές κοινωνίες” υπογραμμίζει.

Προσθέτει πως είναι απόλυτα πεπεισμένη ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν καταλύτη και μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και εργαλείο προσέλκυσης επενδύσεων, όπως και δημιουργίας βιώσιμων θέσεων εργασίας.

Ως προς τις τρεις εταιρείες της Θεσσαλονίκης, που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, την ΕΥΑΘ ΑΕ, τη ΔΕΘ-Helexpo AE και την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ ΑΕ), η κα Αικατερινάρη επισημαίνει την καίρια σημασία τους για την τοπική οικονομία και κοινωνία και υπενθυμίζει τους σχετικούς στόχους του στρατηγικού σχεδίου της ΕΕΣΥΠ. Σχετικά με την ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου της Θεσσαλονίκης, τονίζει: “Ως ΕΕΣΥΠ είμαστε αρωγός της διοίκησης της ΔΕΘ-Helexpo AE στην επίτευξη αυτού του στόχου, καθώς αντιλαμβανόμαστε πλήρως τις προοπτικές που θα ανοίξουν για τη ΔΕΘ και την οικονομία της περιοχής”.

Ερωτηθείσα για τους στόχους εσόδων της διετίας, η διευθύνουσα σύμβουλος του Υπερταμείου σημειώνει: “Το ΤΑΙΠΕΔ, ως άμεση θυγατρική της ΕΕΣΥΠ, προχωρά μεθοδικά και αποτελεσματικά στην υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αξιοποίησης, με τα σωρευτικά έσοδα του προγράμματος έως και το τέλος του 2017 να ανέρχονται σε 4,8 δισ. ευρώ. Το επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του, με ημερομηνία 5 Ιουνίου 2018. Για το 2018, έχει τεθεί ως στόχος τα 2 δισ. σε έσοδα”.

Από τις 10 Σεπτεμβρίου τα κλιμάκια των θεσμών επέστρεψαν στην Ελλάδα, προκειμένου να αξιολογήσουν την ελληνική πρόοδο. Οι ιδιωτικοποιήσεις βρίσκονται ψηλά στη λίστα των στόχων. Σε ποιο πεδίο των αρμοδιοτήτων της ΕΕΣΥΠ θα δοθεί η έμφαση στο αμέσως επόμενο διάστημα; “Ως προς τη δημιουργία εσόδων, όπως είπα, αυτά καταρχήν προέρχονται από το πρόγραμμα υλοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, που είναι πολύ συγκεκριμένο και δημοσιευμένο, όπως και από έσοδα μερισμάτων από τις συμμετοχές της ΕΕΣΥΠ, αναμένοντας ότι η ενίσχυση της αποδοτικότητας των δημοσίων επιχειρήσεων (ενίσχυση εσόδων και εκλογίκευση δαπανών) θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη κερδοφορία που είτε θα διοχετευθεί σε επενδύσεις στα πάγιά τους είτε σε ενίσχυση μερισμάτων προς το μέτοχο. Μέρος των μερισμάτων του μετόχου, θα επιστρέψει και πάλι πίσω στην οικονομία με τη μορφή επενδύσεων, είτε σε κλάδους στρατηγικής σημασίας και προοπτικής είτε στις εταιρείες εντός του χαρτοφυλακίου της ΕΕΣΥΠ που έχουν ανάγκη από κεφάλαια για επενδύσεις ή εξορθολογισμό της λειτουργίας τους” τονίζει η κα Αικατερινάρη.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της Ράνιας Αικατερινάρη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ακολουθεί:

ΕΡ.Θα ήθελα να ξεκινήσω τη συζήτησή μας από τις τρεις εταιρείες της Θεσσαλονίκης: ΕΥΑΘ ΑΕ, ΔΕΘ-Helexpo AE και ΚΑΘ ΑΕ. Με βάση το στρατηγικό σχέδιο, καλούνται να πετύχουν μια σειρά από βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους. Πόσο ικανοποιημένη είσαστε από όσα έχουν επιτευχθεί μέχρι στιγμής ανά εταιρεία και ποια εκτιμάτε ότι είναι τα πεδία στα οποία θα χρειαστεί μεγαλύτερη επιμονή για την επίτευξη στόχων στο απώτερο μέλλον;

Χαίρομαι που ξεκινάτε από τη Θεσσαλονίκη, την πόλη μου και την πόλη που μας φιλοξένησε πρόσφατα στην πρώτη συνάντηση που πραγματοποιήσαμε στο πλαίσιο της 83ης Διεθνούς Έκθεσης, μεταξύ της ΕΕΣΥΠ και των διοικήσεων των θυγατρικών της, όλοι μαζί, μέλη ενός ενιαίου ομιλικού σχήματος. Οι τρεις αυτές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης δραστηριοποιούνται σε καίριους κλάδους, υποστηρίζοντας την τοπική κοινωνία και οικονομία, άμεσα και έμμεσα.

Αναφορικά με την ΕΥΑΘ, πρόκειται για μια εισηγμένη εταιρεία, που είναι χρηματοοικονομικά υγιής και έχει τεχνογνωσία, αλλά και που πρόσφατα κλήθηκε να διαχειρισθεί σημαντικές προκλήσεις. Βασική της προτεραιότητα παραμένει η εξασφάλιση σταθερής παροχής και καλής ποιότητας υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης σε όλες τις περιοχές του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και ως εκ τούτου το επενδυτικό της πλάνο, προϋπολογισμού της τάξεως των 170 εκατ. ευρώ, στοχεύει σε ένα φάσμα επενδύσεων συντήρησης και αναβάθμισης του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης για την περίοδο 2018-2024. Πιο συγκεκριμένα, έως το 2024, η ΕΥΑΘ θα διαθέσει 7 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση του δικτύου ύδρευσης, 19 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση του δικτύου αποχέτευσης και επιπρόσθετα 16 εκατ. ευρώ για επέκταση του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης σε νέες περιοχές. Επίσης, άνω των 30 εκατ. ευρώ αναμένεται να επενδυθούν για το αναγκαίο έργο επέκτασης της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝΘ) δίνοντας τη δυνατότητα για αύξηση του πόσιμου νερού κατά 50%. Παράλληλα, έχει δρομολογηθεί και πρέπει να ολοκληρωθεί σειρά ενεργειών για τον εκσυγχρονισμό του μοντέλου εξυπηρέτησης των πελατών.

Μεγάλης σημασίας είναι επίσης η ΔΕΘ-HELEXPO που έχει θέσει ως βασικό στόχο την ενίσχυση του μεριδίου αγοράς, των εσόδων και της λειτουργικής κερδοφορίας της, και θεωρώ ότι μπορεί να τον επιτύχει, έχοντας δημιουργήσει ένα δυνατό brand εδώ και δεκαετίες, προφανώς εκμεταλλευόμενη και τη μοναδική της γεωγραφική θέση στην καρδιά της Θεσσαλονίκης. Στο στρατηγικό σχέδιο της ΕΕΣΥΠ αναφέρουμε ότι η εταιρεία πρέπει να προσελκύσει νέες εκθέσεις, ειδικά εκθέσεις με διεθνές ενδιαφέρον, ώστε να μετεξελιχθεί σε πρωταγωνιστικό παίκτη στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων. Και προφανώς η συνεισφορά της έκθεσης στην τοπική οικονομία και κοινωνία μπορεί να γίνει ακόμα μεγαλύτερη.

Τέλος, η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης από τη θέση της παίζει σημαντικό ρόλο στη τροφοδοσία της Βόρειας Ελλάδας αλλά και χωρών στα Βαλκάνια. Καθημερινά διακινούνται περίπου 800 τόνοι φρούτων και λαχανικών και περίπου 600 τόνοι κρέατος εβδομαδιαίως. Θα αναφερθώ ξανά στο στρατηγικό σχέδιο που προτείνει μια σειρά αναπτυξιακών ενεργειών. Ανάμεσα σε αυτές, είναι η εκμετάλλευση της γεωγραφικής της θέσης, μέσω προσέλκυσης εμπόρων από γειτονικές χώρες, η επέκταση και δημιουργία νέων καταστημάτων και εμπορικών χώρων, αλλά και, ευρύτερα, ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας της. Τέλος, είναι σημαντικό να γίνει αναφορά και στην πρωτοβουλία συμμετοχής της ΚΑΘ στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα διάσωσης τροφής (Social Plate) και διάθεσής τους σε κοινωνικά παντοπωλεία Δήμων και σε συλλογικές δομές που υποστηρίζουν ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

ΕΡ.Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις της διοίκησης της ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ, στόχος είναι μέχρι τον Ιούνιο του 2019 να έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για την ανάπλαση του διεθνούς εκθεσιακού κέντρου της Θεσσαλονίκης. Σε ό,τι αφορά την εταιρεία, ο σχεδιασμός καλύτερης αξιοποίησης των εγκαταστάσεών της είναι μεταξύ των στόχων που έχουν τεθεί από την ΕΕΣΥΠ. Πώς “κουμπώνουν” αυτοί οι δύο στόχοι μεταξύ τους;

Προφανώς, η ανάπλαση του διεθνούς εκθεσιακού κέντρου της Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει με τέτοια κριτήρια, ώστε να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι εγκαταστάσεις του. Θέλει όμως πολλή δουλειά και ως προς το σχεδιασμό, αλλά και ως προς την εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης. Και αυτός είναι σίγουρα ένας καίριος στόχος για τη διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO. Ως ΕΕΣΥΠ είμαστε αρωγός της διοίκησης στην επίτευξη αυτού του στόχου, καθώς αντιλαμβανόμαστε πλήρως τις προοπτικές που θα ανοίξουν για τη ΔΕΘ και την οικονομία της περιοχής.

ΕΡ.Η ΕΤΑΔ διαθέτει ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, άνω των 72.000 σε όλη την επικράτεια, αλλά σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν προβλήματα σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό και νομικό καθεστώς. Έχει αρχίσει να “ξεμπλέκεται” αυτό “κουβάρι”; Ποια είναι τα πιο επίμονα προβλήματα σε αυτή τη διαδικασία;

Η ΕΤΑΔ καλείται να αξιοποιήσει προς όφελος του δημοσίου τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν έρθει στο χαρτοφυλάκιό της και να επιλέξει τις κατάλληλες δομές και εργαλεία για τη δημιουργία εσόδων από αυτά. Καλείται όμως πρώτα να διεξάγει τους απαραίτητους ελέγχους για να έχει στην κατοχή της ένα καθαρό και αξιοποιήσιμο χαρτοφυλάκιο. Ωστόσο, όπως γνωρίζουμε όλοι, η διοίκηση, διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου ρυθμίζεται από ένα πολύπλοκο νομοθετικό πλαίσιο που περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό νόμων, διατάγματα, αποφάσεις του ΣτΕ, κ.α. και προϋποθέτει τη συνεργασία της ΕΤΑΔ με πολλές υπηρεσίες και φορείς όπως κατά τόπους κτηματικές υπηρεσίες, υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία, δασαρχεία, υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως επίσης και συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και τα αρμόδια Υπουργεία (πχ. Πολιτισμού & Αθλητισμού, ΥΠΕΝ, Εμπορικής Ναυτιλίας, Τουρισμού, κ.λπ).

Όλοι επίσης γνωρίζουμε ότι για δεκαετίες, δεν υπήρξε η καταγραφή και η επικαιροποίηση των απαιτούμενων στοιχείων σε μία ενιαία βάση δεδομένων. Πρόκειται όπως καταλαβαίνετε για ένα τεράστιο έργο με σημαντικές δυσκολίες, που χρειάζεται στήριξη και συνεργασία, ώστε να καταστεί δυνατόν να καταγραφεί η περιουσία του δημοσίου και να σταματήσουν φαινόμενα αυθαίρετης κατοχής ή και παντελούς απαξίωσης ακινήτων, με επιβάρυνση πολλές φορές στο αστικό περιβάλλον και στην ποιότητα ζωής και υγείας των πολιτών. Γιατί σήμερα, σημαντικό τμήμα αυτής είτε είναι καταπατημένο, είτε παραμένει ανεκμετάλλευτο και απαξιώνεται, να το πω απλά, “ρημάζει” και η αξιοποίηση μπορεί να αποδώσει πολλαπλά οφέλη, να δώσει πνοή ανάπτυξης και επενδύσεων, αλλά και να εκμεταλλευτεί δυνατότητες συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ή συνεργασιών με τις τοπικές κοινωνίες.

Η ΕΤΑΔ καλείται να διαχειρισθεί το έργο της καταγραφής, της επικαιροποίησης και της εξυγίανσης ενός μεγάλου χαρτοφυλακίου ακινήτων. Εντός αυτού του χαρτοφυλακίου, υπάρχουν τίτλοι με προβλήματα πολεοδομικά, νομικά, καταπατήσεις, κλπ ενώ είναι προφανές ότι για τα ακίνητα που εμπίπτουν στις εξαιρέσεις του νόμου 4389/2016 (αιγιαλοί, παραλίες, περιοχές Natura, αρχαιολογικοί χώροι, δασικές εκτάσεις και λοιπές κατηγορίες εκτός συναλλαγής), δεν τίθεται θέμα εμπορικής αξιοποίησης. Ο νόμος προνόησε για αυτό εξ αρχής.

Οι ωφέλειες λοιπόν που φέρνει η άσκηση της ακριβούς καταγραφής της δημόσιας ακίνητης περιουσίας είναι προφανείς, καθώς σταματάει η απαξίωση και απομείωση της (καταπατήσεις, ερήμωση, κλπ). Πιστεύω επίσης ότι η κατάλληλη αξιοποίηση ώριμων ακινήτων, συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην αναπτυξιακή προοπτική – ειδικά σε κλάδους όπως ο τουρισμός, τα logistics και η αγροτική οικονομία, προσελκύοντας κεφάλαια και επενδύσεις και ενισχύοντας την απασχόληση και την τοπική οικονομία. Πολλά ακίνητα υπάρχουν και στη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία βρίσκονται σε διάφορα στάδια σε σχέση με την καταγραφή, εξυγίανση, ωρίμανση και αξιοποίησή τους. Για ώριμα ακίνητα υπάρχει εμπορικό ή επενδυτικό ενδιαφέρον, ανάλογα και με το μέγεθος, την κατηγορία του ακινήτου και τη χρήση. Αντιλαμβάνεστε την ώθηση που θα δοθεί στην τοπική οικονομία.

Γύρω από το θέμα των ακινήτων υπήρξαν δυστυχώς πολλές παρερμηνείες. Είναι προφανές, βάσει της κοινής λογικής αλλά και της σχετικής νομοθεσίας, ότι αρχαιολογικά μνημεία, αλλά και μια σειρά από άλλες ειδικές κατηγορίες ακινήτων όπως αιγιαλοί, παραλίες, περιοχές Natura, δασικές εκτάσεις κ.α. εξαιρούνται και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα μεταβίβασης. Αν κάποια διαθέσιμα στοιχεία είναι ανελλιπή ή μη επικαιροποιημένα στις βάσεις δεδομένων του κτηματολογίου, είναι ώρα να δουλέψουμε για να το αλλάξουμε (για παράδειγμα, όπως γνωρίζετε, δεν έχουν κυρωθεί ακόμη όλοι οι δασικοί χάρτες, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο). Συνεπώς το σύνολο των ακινήτων θα επανελεγχθεί όπως αναφέρεται και στο σχετικό ΦΕΚ και σε αυτό δεν χωρούν παρερμηνείες.

ΕΡ. Ποιες είναι αυτή τη στιγμή οι άμεσες προτεραιότητές σας σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις; Ποιος είναι ο στόχος ως προς τα έσοδα για τη διετία; Ποια είναι η εικόνα από τον Ιανουάριο του 2017, που αναλάβατε τα καθήκοντά σας, έως σήμερα;

Το ΤΑΙΠΕΔ, ως άμεση θυγατρική της ΕΕΣΥΠ, προχωρά μεθοδικά και αποτελεσματικά στην υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αξιοποίησης, με τα σωρευτικά έσοδα του προγράμματος έως και το τέλος του 2017 να ανέρχονται σε 4,8 δισ. ευρώ. Το επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του, με ημερομηνία 5 Ιουνίου 2018.

Από τον Ιανουάριο του 2017 έως και σήμερα έχουν ολοκληρωθεί σημαντικές συναλλαγές. Θα σας αναφέρω, ενδεικτικά, την ολοκλήρωση της συναλλαγής πώλησης του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και την παραχώρηση του δικαιώματος διαχείρισης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που δημιούργησαν σημαντικά άμεσα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και μια σειρά από οφέλη που θα ακολουθήσουν από τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων και τις προγραμματισμένες επενδύσεις. Επιπλέον, εντός του 2018 και μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί οι συναλλαγές πώλησης μετοχών του ΟΛΘ (67%) και του ΟΤΕ (5%), ενώ σε προχωρημένο στάδιο χρηματοοικονομικής ολοκλήρωσης βρίσκονται, μεταξύ άλλων, η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, όπως και οι συναλλαγές της ΕΕΣΤΥ και του ΔΕΣΦΑ. Για το 2018, έχει τεθεί ως στόχος τα 2 δισ. ευρώ σε έσοδα.

ΕΡ.Από τις 10 Σεπτεμβρίου τα κλιμάκια των θεσμών επέστρεψαν στην Ελλάδα, προκειμένου να αξιολογήσουν την ελληνική πρόοδο. Οι ιδιωτικοποιήσεις βρίσκονται ψηλά στη λίστα των στόχων. Σε ποιο πεδίο των αρμοδιοτήτων σας θα δοθεί η έμφαση στο αμέσως επόμενο διάστημα;

Είμαστε προσηλωμένοι στο στόχο μας ο οποίος μπορεί να συνοψισθεί στη διασφάλιση και μεγιστοποίηση της αξίας της δημόσιας περιουσίας μακροπρόθεσμα, όπως και στην ενίσχυση της αποδοτικότητας και διαφάνειας μέσα στα επόμενα έτη. Για αυτό είναι σημαντική η εφαρμογή των στόχων του Στρατηγικού Σχεδίου, όπως και η εφαρμογή των προβλέψεων του Μηχανισμού Συντονισμού.

Ως προς τη δημιουργία εσόδων, όπως είπα, αυτά καταρχήν προέρχονται από το πρόγραμμα υλοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ που είναι πολύ συγκεκριμένο και δημοσιευμένο, όπως και από έσοδα μερισμάτων από τις συμμετοχές της ΕΕΣΥΠ, αναμένοντας ότι η ενίσχυση της αποδοτικότητας των δημοσίων επιχειρήσεων (ενίσχυση εσόδων και εκλογίκευση δαπανών) θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη κερδοφορία που είτε θα διοχετευθεί σε επενδύσεις στα πάγιά τους είτε σε ενίσχυση μερισμάτων προς το μέτοχο. Μέρος των μερισμάτων του μετόχου, θα επιστρέψει και πάλι πίσω στην οικονομία με τη μορφή επενδύσεων, είτε σε κλάδους στρατηγικής σημασίας και προοπτικής, είτε στις εταιρείες εντός του χαρτοφυλακίου της ΕΕΣΥΠ που έχουν ανάγκη από κεφάλαια για επενδύσεις ή εξορθολογισμό της λειτουργίας τους.

ΕΡ.Κατά ορισμένες πλευρές στην ελληνική κοινωνία, γίνεται εκχώρηση της περιουσίας του ελληνικού δημοσίου. Πώς αντιμετωπίζετε εσείς αυτή την προσέγγιση;

Στην ΕΕΣΥΠ συγκεντρώθηκαν για πρώτη φορά κάτω από μία ενιαία θεσμική δομή περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου (συμμετοχές σε δημόσιες επιχειρήσεις και ακίνητη περιουσία), με σκοπό να τα αξιοποιήσει (η έννοια της αξιοποίησης παγκοσμίως για τις δημόσιες επιχειρήσεις συνδέεται τόσο με τη δημιουργία οικονομικής όσο και κοινωνικής αξίας) με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και θέτοντας εξ’ αρχής μία μακροπρόθεσμη στρατηγική στις θυγατρικές αυτές που θα πρέπει να την υλοποιήσουν. Ενίσχυση των εσόδων των εταιρειών, αύξηση των επενδύσεων σε υποδομές και διασφάλιση ή βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι οι προτεραιότητες, μαζί με τη μείωση των ελλειμμάτων και τη βιωσιμότητα, όπου υπάρχει αναποτελεσματική λειτουργία και μεγάλη εξάρτηση από επιδοτήσεις.

Αυτή είναι η αποστολή μας. Και προϋποθέτει καταρχήν αλλαγές στο “status quo” και μία ολιστική προσέγγιση για μετασχηματισμό και εξορθολογισμό σε όλα τα επίπεδα που αφορούν στην: Στρατηγική – Λειτουργία – Ασφάλεια – Συμμόρφωση – Απόδοση (μετρήσιμη με ποσοτικούς αλλά και ποιοτικούς δείκτες). Με διοικήσεις υπεύθυνες απέναντι στην κοινωνία, που θα προσφέρουν επαγγελματικές ευκαιρίες στους νέους ανθρώπους, θα επενδύουν στη γνώση και στην καινοτομία και θα προάγουν κανόνες διαφάνειας και ορθής εταιρικής διακυβέρνησης.

ΕΡ.Το πρόγραμμα της ΕΕΣΥΠ περιλαμβάνει και την εξυγίανση εταιρειών με οικονομικά προβλήματα. Πώς εκτιμάτε ότι μπορεί να επιδράσει στο ανθρώπινο δυναμικό των εταιρειών αυτών;

Είναι ένα σημείο που μας απασχόλησε ιδιαίτερα και κατά τη συνάντηση εργασίας με τις θυγατρικές στη Θεσσαλονίκη. Οι δημόσιες επιχειρήσεις διαθέτουν σήμερα αρκετό αξιόλογο προσωπικό. Αυτό που λείπει είναι το πλαίσιο, τα κίνητρα και οι κανόνες που θα του επιτρέψουν να αποδώσει αποτελεσματικά και να αναπτυχθεί σε ειδικότητες που λείπουν. Θέλουμε να δημιουργήσουμε τις συνθήκες όπου κάθε εργαζόμενος θα κρίνεται αξιοκρατικά και θα αμείβεται και θα προοδεύει ανάλογα με την απόδοσή του. Αυτό συνεπάγεται και ενίσχυση του ευρύτερου πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης, διαφάνειας και αξιοκρατίας, που άλλωστε αποτελεί βασική επιδίωξη της ΕΕΣΥΠ για τις εταιρείες που υπάγονται στο χαρτοφυλάκιό της.

ΕΡ.Έχετε υπάρξει στέλεχος μεγάλων οργανισμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, από την Texaco μέχρι τη Deutsche Bank και την BNP Paribas και από τη Eurobank έως τη ΔΕΗ. Με βάση τη μακροχρόνια εμπειρία σας από τον τρόπο λειτουργίας μεγάλων οργανισμών, ποιο θεωρείτε ότι είναι σήμερα το momentum για την Ελλάδα;

Θα σας μιλήσω με την τωρινή μου ιδιότητα. Όπως προανέφερα, πρόσφατα στη ΔΕΘ είχαμε μια ουσιαστική πρώτη συνάντηση με τις διοικήσεις των θυγατρικών της ΕΕΣΥΠ και μία δομημένη συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, όπου φάνηκε ότι πολλές προκλήσεις είναι κοινές για όλες τις εταιρείες αλλά και ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης και συνεργιών. Σε αυτή τη συνάντηση τόνισα ότι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε νοοτροπίες παγιωμένες για χρόνια, δύσκαμπτες εταιρικές δομές, την αδυναμία, κάποιες φορές, της πολιτείας να σταθεί αρωγός στον εκσυγχρονισμό. Παράλληλα, διαθέτουμε ένα ανθρώπινο δυναμικό με ικανότητες, αλλά χωρίς την κατάλληλη οργάνωση ή τα κίνητρα για να το αξιοποιήσουμε. Και το σημαντικότερο: έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια κοινωνία – δηλαδή τους χρήστες των υπηρεσιών αλλά και μετόχους μας – η οποία, απογοητευμένη πολλές φορές από το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, στέκεται απέναντι μας με επιφυλακτικότητα και δυσπιστία. Υπογράμμισα δε, ότι αυτή η κοινωνία περιμένει από εμάς και από τις θυγατρικές μας να δει τα πρώτα σημάδια ότι κάτι αλλάζει στις δημόσιες επιχειρήσεις. Είμαι απόλυτα πεπεισμένη όπως ανέφερα και στη συνάντηση, ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν καταλύτη και μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και εργαλείο προσέλκυσης επενδύσεων, όπως και δημιουργίας βιώσιμων θέσεων εργασίας. Αυτό συνδέεται και με την ευρύτερη πρόκληση ότι η Ελλάδα αλλάζει και εκσυγχρονίζεται. Για αυτό θα παλέψουμε στην ΕΕΣΥΠ και για αυτό θα κριθούμε.

%d bloggers like this: