“Εκπαιδεύοντας τον Άλλο”: Ένα διαφορετικό συνέδριο για τις δυσκολίες των προσφύγων στην ενσωμάτωσή τους, τις ανάγκες και τα όνειρά τους

Το συνέδριο «Εκπαιδεύοντας τον Άλλο», ένα διαφορετικό διεθνές συνέδριο πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, στο Ινστιτούτο Γκαίτε, στο οποίο, μεταξύ άλλων, παρουσιάστηκαν ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκαν από πρόσφυγες στο πλαίσιο της Δράσης Home New Home και συγκέντρωσε συμμετέχοντες από την Αθήνα, την Μυτιλήνη, την Σμύρνη της Τουρκίας, το Αμάν της Ιορδανίας, την Τύρο του Λιβάνου και την Ραμάλα της Παλαιστίνης, οι οποίοι μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους, παρουσίασαν τα έργα τους και συζήτησαν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της δράσης.

Τα δύο πρώτα ντοκιμαντέρ: η ταινία “Ugarit”, στην Ιορδανία, με πρωταγωνίστριες Σύριες γυναίκες-πρόσφυγες και η ταινία “Hind”, που γυρίστηκε στην Λέσβο επίσης από Σύριους πρόσφυγες, ανέδειξαν μια πλευρά του προσφυγικού ζητήματος που δεν παρουσιάζεται τόσο συχνά: Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες στην ενσωμάτωσή τους, αλλά και τις ανάγκες τους και τα όνειρά τους. Η αλληλεπίδραση μαζί τους έδωσε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα να εξάγουν σημαντικά συμπεράσματα για το πώς πρέπει να οργανώνονται οι επιχειρήσεις διαχείρισης, αλλά και ενσωμάτωσης των προσφύγων στην κοινωνία, ώστε τα αποτελέσματα να είναι τα επιθυμητά για όλες τις πλευρές που εμπλέκονται.

Οι εκπρόσωποι του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που συμμετείχαν στο συνέδριο, μοιράστηκαν με το κοινό τα συμπεράσματα στα οποία έχουν καταλήξει από την εμπειρία τους με τους ανήλικους πρόσφυγες και την προσπάθεια εκπαίδευσής τους. Μίλησαν για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, κατά τη διαδικασία ένταξης των προσφύγων, τόσο από την κοινωνία όσο και από τους ίδιους τους πρόσφυγες. Αναφέρθηκαν επίσης στο δύσκολο θέμα των ασυνόδευτων παιδιών αλλά και για τις, όλο και περισσότερες, πρωτοβουλίες που λαμβάνουν χώρα σε διάφορες πόλεις της χώρας μας όπου υπάρχουν πληθυσμοί προσφύγων. Η γνώση που αποκτήθηκε μέσω των δραστηριοτήτων αυτών αποτελεί πολύτιμο οδηγό για εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με την εκπαίδευση προσφύγων αλλά και για καθηγητές που οργανώνουν πολιτιστικά projects σε σχολεία.

Η παραγωγή αυτών των ντοκιμαντέρ πραγματοποιήθηκε μέσω εκπαιδευτικών σεμιναρίων, τα οποία υποστηρίζονται από το Ινστιτούτο Goethe και το διεθνές Ίδρυμα Anna Lindh Foundation και συνδιοργανώνονται από τους Δήμους Αθήνας και Λέσβου και την Περιφέρεια Αττικής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Στην Αθήνα, τα σεμινάρια πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία» του Δήμου Αθηναίων, με αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ο συνολικός συντονισμός της Δράσης ΗΟΜΕ ΝΕW HOME στη χώρα μας γίνεται από το ελληνικό ινστιτούτο StoryDoc.

Σημειώνεται ότι οι εργασίες του Συνεδρίου μεταδίδονταν μέσω Internet με live streaming, και είχαν την ευκαιρία να τις παρακολουθήσουν εκπαιδευτικοί από την Μυτιλήνη, τη Θεσσαλονίκη, τη Χίο, τη Ρόδο και την Αλεξανδρούπολη.

%d bloggers like this: