Ρ. Αικατερινάρη (ΕΕΣΥΠ) στο Thessaloniki Summit: «Γκάζι» στον ψηφιακό μετασχηματισμό

Επενδύσεις ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ σε έργα ψηφιακού μετασχηματισμού και ενσωμάτωσης καινοτομίας υλοποιούν οι επιχειρήσεις που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και κάποιες από αυτές αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, επισήμανε η διευθύνουσα σύμβουλος της (ΕΕΣΥΠ), Ράνια Αικατερινάρη στο Thessaloniki Summit που πραγματοποιείται από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδας (ΣΒΕ), σε συνεργασία με το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Προανήγγειλε τη δημιουργία ψηφιακού συστήματος ακινήτων, λέγοντας ότι ουσιαστικά πρόκειται για μια ενιαία πλατφόρμα γεωγραφικής καταγραφής των περιουσιακών στοιχείων της Ελλάδας.

«Η επόμενη διετία είναι κρίσιμη και πρέπει να πατήσουμε γκάζι» σημείωσε η ίδια, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ψηφιακής κατάρτισης των εργαζομένων και τονίζοντας ότι ακόμη και ο δημόσιος τομέας που είχε μείνει πίσω σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού «αλλάζει έντονα και προσαρμόζεται στις ανάγκες που επιτάσσει και η περίοδος της πανδημίας που ζούμε για την αποτελεσματικότερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση των πολιτών».

Τονίζοντας ότι η καλλιέργεια ψηφιακής κουλτούρας θα ωφελήσει σημαντικά τη χώρα και τις επιχειρήσεις, η κ. Αικατερινάρη υπογράμμισε ότι για την ΕΕΣΥΠ αποτελεί προτεραιότητα η υιοθέτηση καινοτόμων εργαλείων από τις δημόσιες επιχειρήσεις όπως το Cloud και τόνισε «ήδη ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση».

Προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό., η διευθύνουσα σύμβουλος της ΕΕΥΣΥΠ επισήμανε ότι η συνεργασία όλων των φορέων είναι απαραίτητη και στο πλαίσιο αυτό σημείωσε: «Είμαστε σε συνεχή διάλογο με startups, δημόσιους φορείς, πανεπιστήμια, δήμους και περιφέρειες για να παρέχουμε και να μας παρέχουν τεχνογνωσία, ώστε να επιτύχουμε τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της χώρας».

Μεταξύ άλλων τόνισε ότι στα ΕΛΤΑ βρίσκεται σε εξέλιξη μία διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού, στις εταιρείες ύδρευσης οι έξυπνοι μετρητές παρέχουν σημαντικά στοιχεία για το εάν και που υπάρχουν διαρροές, ενώ αναφέρθηκε και στο πρωτοπόρο σύστημα με τα λύματα των πόλεων που παρέχουν στοιχεία για την εξέλιξη της πανδημίας του κορονοϊού.

«Στο δημόσιο, η χρήση τηλεργασίας θα φάνταζε επιστημονική φαντασία πριν κάποια χρόνια, και όμως λειτούργησε», σημείωσε και μιλώντας για το 5G στην Ελλάδα, τόνισε ότι πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία που πρέπει να αξιοποιήσει η χώρα μας.

Γενικά, ποια είναι η στρατηγική της ΕΕΣΥΠ σε όρους ψηφιακού μετασχηματισμού και ανάπτυξης καινοτομίας και τι έχει γίνει ως σήμερα;

O ψηφιακός μετασχηματισμός και η καλλιέργεια μίας ισχυρής κουλτούρας καινοτομίας τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, είναι βασικό ζητούμενο παγκοσμίως σήμερα. Στην Ευρώπη μάλιστα, είναι και ένας από τους βασικούς πυλώνες στόχευσης της ευρωπαϊκής πολιτικής, δηλαδή πως βελτιώνεται η προσφορά περισσοτέρων ψηφιακών υπηρεσιών αλλά και νέων μοντέλων πληροφοριακών συστημάτων και έξυπνων υποδομών, τόσο γιατί κάτι τέτοιο συνεισφέρει στην ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα των εθνικών οικονομικών αλλά και για βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών. Η εμπειρία πλέον δείχνει πως οι χώρες που έχουν υψηλή προσαρμοστικότητα στις νέες τεχνολογίες, είναι και αυτές που είναι πιο ανθεκτικές σε κρίσεις αλλά και πιο προσαρμοστικές στο πως ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες και ανάγκες. Και για αυτό το λόγο η Ευρώπη πλέον διαθέτει πολλές χρηματοδοτικές πηγές, με τελευταίο το Ταμείο Ανάκαμψης, για να χρηματοδοτηθούν τέτοιες επενδύσεις. Επιπλέον, παρέχει περισσότερααπό700 εκατ. για να στηρίξει την εκπαίδευση με experts που στην πραγματικότητα θα δημιουργήσουν μια νέα γενιά, capable στελεχών, άρτια εκπαιδευμένων, για να υλοποιήσουν το ψηφιακό άλμα.

Για εμάς λοιπόν στην ΕΕΣΥΠ είναι αυτονόητο ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι κεντρικός πυλώνας της στρατηγικής μας και πρακτικά μονόδρομος, ειδικά καθώς οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου μας έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην οικονομία και στην κοινωνία. Προσωπικά χαίρομαι καταρχήν γιατί στην ΕΕΣΥΠ είμαστε άνθρωποι που κατανοούμε τις τεχνολογικές εξελίξεις και μπορούμε να βάλουμε στόχους ως προς αυτό, αναδεικνύοντας

  • Γιατί οι εταιρείες μας πρέπει να αξιοποιήσουν τα δεδομένα και λύσεις επιχειρηματικής ευφυίας για την καλύτερη λειτουργία τους, (datainnovation, dataanalytics, AI)
  • Γιατί οι εταιρείες μας πρέπει να εκσυγχρονίσουν, καταρχήν τα παραδοσιακά τους πληροφοριακά τους συστήματα (ERP, CRM, κλπ.) και κατά δεύτερο να αποφασίσουν τις νέες υποδομές πληροφορικής με την υιοθέτηση νέων μοντέλων (π.χ. φιλοξενία στο cloud) όπου αυτά μπορούν να εφαρμοστούν
  • Να πράξουν την ανάπτυξη προσωποποιημένων ψηφιακών υπηρεσιών προς τον πολίτη για την καλύτερη εξυπηρέτησή του.
  • Να ενθαρρύνουμε την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών για την ενίσχυση της αξιοπιστίας και ευελιξίας των παρεχόμενων υπηρεσιών (π.χ. η χρήση της τεχνολογίας blockchain για τη διαχείριση συμβολαίων και περιουσιακών στοιχείων)

Στις τεχνολογίες άμεσου ενδιαφέροντος των εταιρειών μας, συγκαταλέγονται η ηλεκτροκίνηση και έξυπνη κινητικότητα, η επιχειρηματική ευφυία για τη λειτουργία και λήψη καλύτερων αποφάσεων, οι έξυπνοι μετρητές και έξυπνοι αισθητήρες για δίκτυα ύδρευσης και ηλεκτρισμού, οι εφαρμογές για έξυπνα κτίρια και υποδομές,η αυτοματοποίηση διεργασιών, ψηφιακές λειτουργίες προληπτικής συντήρησης, διαδικασίες και λύσεις κυβερνοασφάλειας,λύσεις κυκλικής οικονομίας και μείωσης ενεργειακού αποτυπώματος, κ.α.

Πως λοιπόν σκοπεύουμε να το πετύχουμε και τι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα

  • Συνεργαζόμαστε στενά με τις εταιρείες μας προκειμένου για τη διαμόρφωση και επικαιροποίηση ψηφιακής στρατηγικής για κάθε μια από αυτές, εναρμονισμένης με την επιχειρηματική στρατηγική τους και τις κλαδικές εξελίξεις. Για να γίνει αυτό, έχουμε εντοπίσει και συζητάμε μαζί τους συγκεκριμένα επενδυτικά ψηφιακά έργα αλλά και πως μπορούν αυτά να χρηματοδοτηθούν σήμερα με βάση τα διαθέσιμα προγράμματα χρηματοδότησης.
  • Σημαντική πρωτοβουλία μας αποτελεί η σύσταση, από το 2019, του Δικτύου Καινοτομίας της ΕΕΣΥΠ ως πλατφόρμα επικοινωνίας, διάδρασηςκαι ανταλλαγής τεχνογνωσίας των εταιρειών του ευρύτερου δημόσιου τομέα με προσωπικότητες του διεθνούς ακαδημαϊκού χώρου αλλά και καινοτόμες επιχειρήσεις, startups εταιρειών, κλπ. Στόχος του Δικτύου είναι η διερεύνηση τεχνολογιών άμεσου ενδιαφέροντος αλλά και επίτευξη της μέγιστης δυνατής εξωστρέφειας και συνέργειας με όλους αυτούς τους φορείς. Το δίκτυο καινοτομίας λοιπόν έγινε και εξελίσσεται και θεωρώ με επιτυχία
  • Αυτό μας πήγε και στο επόμενο βήμα που είναι η ένταξη της ΕΕΣΥΠ και θυγατρικών της σε κοινοπραξίες ψηφιακής καινοτομίαςγια εφαρμογές σε επίπεδο δήμων και περιφέρειας. Μέσω συνεργασιών με φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, ακαδημαϊκούς και ερευνητικούς φορείς, φορείς διαχείρισης επενδύσεων και εταιρείες του ιδιωτικού τομέα, η ΕΕΣΥΠ και οι εταιρείες της αναμένεται να συνεισφέρουν σε δράσεις ‘δοκιμής πριν την επένδυση’  (testbeforeinvest) για καινοτόμες ψηφιακές λύσεις, διοργάνωσης εκπαιδευτικών προγραμμάτων ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων, αλλά και συστηματικής δικτύωσης για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος καινοτομίας, με σύνδεση της βιομηχανίας με την ερευνητική κοινότητα και τις επιχειρήσεις ανάπτυξης τεχνολογίας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε στις συνεργασίες που στόχο έχουν να αυξήσουν την τεχνολογική εκπαίδευση πολιτών και εργαζομένων και την εμπλοκή των ειδικών επιστημόνων καιtechnologyspecialists στο δυναμικό των εταιρειών μας αλλά και σε άλλους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας. Η ψηφιακή ανταγωνιστικότητα της χώρας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από πολίτες και στελέχη των επιχειρήσεων που κατανοούν, μπορούν να διαχειριστούν αλλά και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες.
  • Δεν μπορούμε να μιλάμε για τεχνολογική εξέλιξη μιας χώρας, εάν όλο αυτό δεν συμπορεύεται δηλαδή δημόσιος τομέας, δημόσιες επιχειρήσεις, τοπική αυτοδιοίκηση και ιδιωτικός τομέας αλλά και πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα. Αυτό νομίζω ήταν το πρόβλημα της Ελλάδας τόσαχρόνια αλλά και αυτό που τώρα πρέπει να θεραπεύσουμε.
  • Πιστεύουμε ότι οι συνεργασίες σε περιφερειακό επίπεδο, εμπλέκοντας στοχευμένατους κύριους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας της κάθε Περιφέρειαςγια τη διάχυση τεχνογνωσίας, την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και την εξοικείωση των τοπικών κοινοτήτων με τις σύγχρονες τεχνολογίες, μπορούν να έχουν καθοριστικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη σε περιφερειακό και κατ’ επέκταση σε εθνικό επίπεδο. Εάν θέλετε πιστεύω ότι ο ρόλος των εταιριών μας στη διαμόρφωση ‘έξυπνων’ πόλεων αναδεικνύεται ως σημαντικός. Έξυπνες δημόσιες υπηρεσίες μπορούν να αλληλεπιδρούν με τις ψηφιακές υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν τις έξυπνες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, όσο αφορά την παρακολούθηση αλλά και την δυναμική ρύθμιση κατανάλωσης πόρων, την έξυπνη διαχείριση συμβάντων και καταστροφών, την ηλεκτροκίνηση αλλά και εν γένει την έξυπνη κινητικότητα, την κυκλική οικονομία και τη μείωση των εκπομπών CO2, εφαρμογές για έξυπνα κτίρια και ενίσχυση της ενεργειακής αποδοτικότητας, κ.α. Από τη λειτουργία των υπηρεσιών, αναμένεται η παραγωγή ανοιχτών δεδομένων που μπορούν να παρουσιάζουν ζωτικά στοιχεία της «έξυπνης» πόλης και να αξιοποιούνται για «την ανάπτυξη περισσότερων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας από τον ιδιωτικό τομέα.

Επίσης για τη δημόσια περιουσία να πω κάτι αυτονόητο. Ηκαταγραφή τηςδημόσιας περιουσίας σε συστήματα με ενιαία απεικόνιση, τα οποία θα επιτρέψουν τη σύνθεση μίας συνολικής στρατηγικής είναι επιτακτική ανάγκη, ενώ γνωρίζουμε ότι συγκαταλέγεται στην ψηφιακές κατευθυντήριες γραμμές της Κυβέρνησης. Η στρατηγική αυτή δεν είναι απαραίτητο να σχετίζεται μόνο με την εκμετάλλευση της περιουσίας, αλλά μπορεί να συνδέεται και με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ή με την καλύτερη συντήρησή τους. Τέτοια προσπάθεια έχει ξεκινήσει και από την πλευρά μας, όπου είμαστε σε διαδικασία υλοποίησης ενός συστήματος γεωγραφικής πληροφορίας (GIS) στο οποίο στοχεύουμε να αποτυπωθεί η ακίνητη περιουσία των θυγατρικών μας, συνοδευτικά με σημεία ενδιαφέροντος τα οποία ενδεχομένως αφορούν επενδυτές, αλλά και τους απλούς πολίτες.

Αφήνω τελευταίο την ανταπόκριση στις προκλήσεις του Covid–19. Με αφορμή την πανδημία, υπήρξε ανάγκη να ληφθούν αποφάσεις γρήγορα και να αναληφθούν πρωτοβουλίες για να ανταποκριθούν οι θυγατρικές μας στις νέες συνθήκες. Παρότι ακούγεται αυτονόητο για πολλούς, μέσα σε αυτές τις συνθήκες οι δημόσιες επιχειρήσεις έπρεπε να αξιολογήσουν και ενδεχομένως να αναδιοργανώσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα, εντάσσοντας για παράδειγμα την τηλεργασία. Και όπως φάνηκε εκ του αποτελέσματος, τα κατάφεραν μια χαρά, εφόσον κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, κατάφεραν να υποστηρίξουν έστω την μειωμένη αυτή οικονομική δραστηριότητα: τα ΕΛΤΑ έδωσαν έμφαση στις παραδόσεις δεμάτων και αντικειμένων στηρίζοντας το ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ ταυτόχρονα φρόντισαν για την κατ’ οίκον παράδοση συντάξεων για εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας, μειώνοντας έτσι την πιθανότητα έκθεσής τους στον ιό. Οι κεντρικές αγορές Αθηνών και Θεσσαλονίκης συνέχισαν να προμηθεύουν απρόσκοπτα την αγορά με φρούτα και λαχανικά, ενώ οι εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης ενίσχυσαν τα ψηφιακά τους κανάλια στην εξυπηρέτηση πελατών, όπως τα ψηφιακά. Τα παραπάνω παραδείγματα αποτελούν ενδεικτικά ως προς τη σημασία που έχει η δραστηριότητα των δημοσίων επιχειρήσεων, ειδικά σε εξαιρετικές συνθήκες όπως οι πρόσφατες.

Σε τι ύψος ανέρχονται οι επενδύσεις που πραγματοποιούν πάνω στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την καινοτομία οι εταιρείες που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της ΕΕΣΥΠ; 

Οι επενδύσεις που υλοποιούνται και σχεδιάζονται όσο αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό των εταιρειών της ΕΕΣΥΠ ξεπερνούν τα 200 εκ. ευρώ. Σε αυτές περιλαμβάνονται επενδύσεις που αφορούν τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενωνπληροφοριακών συστημάτων, των εμπλουτισμό των δικτύων και υποδομών με νέες ψηφιακές δυνατότητες,την μεγαλύτερη αυτοματοποίηση, την ανάπτυξη νέων ψηφιακών υπηρεσιών, την εκπαίδευση και ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στους εργαζομένους των δημόσιων επιχειρήσεων, κα. Κάποιες από αυτές τις επενδύσεις θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από κεφάλαια  τουΤαμείου Ανάκαμψης. Όντας ένα βήμα μπροστά, έχουμε ήδη καταθέσει τις προτάσεις μας για αυτά τα έργα.Όμως και τα υπόλοιπα θα μπορούσαν να βρουν χρηματοδότηση από κοινοτικά προγράμματα αλλά και συνεργασίες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και η πρόσφατη έκθεση Πισσαρίδη, «Η ενσωμάτωση καινοτόμων μεθόδων στην παραγωγική διαδικασία είναι καθοριστικός παράγοντας για την ανάπτυξη μιας χώρας – και ο μόνος παράγοντας σε μακροχρόνιο ορίζοντα.»

Επειδή ακούμε για ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά δεν είναι πάντα ξεκάθαρο τι σημαίνει αυτό για τον πολίτη, θα μπορούσατε να δώσετε παραδείγματα συγκεκριμένων πρότζεκτ και πώς επηρεάζουν αυτά την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον;

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στις δημόσιες επιχειρήσεις σημαίνει περισσότερο αποδοτική λειτουργία πρακτικά με εξοικονόμηση πόρων αλλά και λιγότερες βλάβες, νέα κανάλια και δυνατότητεςεξυπηρέτησης των καταναλωτών και γενικότεραβελτίωση της εμπειρίας του πολίτη.

Επιπλέον για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα σημαίνει μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, όπως επίσης και δυνατότητα καλύτερης προσαρμογής της στρατηγικής τους στα νέα δεδομένα, αλλά και λήψης αποφάσεων με βάση τα πραγματικά δεδομένα και όχι εν αγνοία, όπως συνέβαινε στο παρελθόν γιατί αυτές οι επιχειρήσεις θεωρούσαν ότι ήταν προστατευμένες από το κράτος. Προφανώς η καινοτομία είναι κομβικής σημασίας για τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλού άνθρακα αλλά και για προαγωγή λύσεων κυκλικής οικονομίας

Στον τομέα παροχής υπηρεσιών νερού και αποχέτευσης, ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας και διαχείρισης των δικτύων και υδάτινων πόρων επιτρέπει (με τη χρήση αισθητήρων, μετρητών και ευφυών πληροφοριακών συστημάτων) την έγκαιρη ανίχνευση βλαβών και διαρροών, με ευεργετικά αποτελέσματα τόσο για την εξοικονόμηση φυσικών πόρων και λειτουργικών δαπανών για εταιρείες όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ όσο και για την εμπειρία του πολίτη, για τον οποίο ελαχιστοποιείται η διακοπή υδροδότησης.

Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εισαγωγή αισθητήρων και άλλων ‘έξυπνων’ λύσεων στις αστικές συγκοινωνίες. Η παρακολούθηση ενός λεωφορείου καθώς κινείται στους δρόμους της πόλης (π.χ. η κατανάλωση καυσίμου ή οι εκπομπές ρύπων) και η συνεχής σύγκριση των δεδομένων μέτρησης με ιστορικά δεδομένα ή δεδομένα ομαλής λειτουργίας, μπορούν να παρέχουν έγκαιρη ειδοποίηση για την ανάγκη επισκευής ή συντήρησης. Με τον τρόπο αυτό, προλαμβάνονται οι βλάβες και μεγιστοποιείται ο χρόνος χρήσης του οχήματος, ενώ ελαχιστοποιείται η αναμονή και τα προβλήματα στις μετακινήσεις των πολιτών.

Παραμένοντας στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών, η αξιοποίηση δεδομένων από τα συστήματα τηλεματικής που παρέχουν πληροφόρηση για τα δρομολόγια και τις συνθήκες διεξαγωγής τους σε συνδυασμό με άλλα δεδομένα για τις εκάστοτε κυκλοφοριακές συνθήκες, μπορούν να αξιοποιηθούν για τον δυναμικό προγραμματισμό της εξυπηρέτησης του κοινού ή την υλοποίηση έξυπνων υπηρεσιών μετακίνησης που συνδυάζουν τις αστικές συγκοινωνίες με άλλα μέσα μεταφοράς στην πόλη (π.χ. ‘ελαφριά’ ηλεκτρικά οχήματα).

Άλλο πολύ επίκαιρο παράδειγμα είναι η εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης, η οποία, μέσα από συνέργειες των παρόχων ενέργειας αλλά και των παρόχων υπηρεσιών μετακίνησης/μεταφοράς, αναμένεται επίσης να μετασχηματίσει το τοπίο των αστικών συγκοινωνιών αλλά και τις συνθήκες μετακίνησης και ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα, ενώ ταυτόχρονα θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα για το περιβάλλον.

Γενικότερα, οι σύγχρονες ψηφιακές υπηρεσίες που αναπτύσσουν οι δημόσιες επιχειρήσεις, επιτρέπουν στους πολίτες να λαμβάνουν στο κινητό τους πληροφορίες για τη χρήση και τις επιλογές ενεργοποίησης των δημόσιων υπηρεσιών, να διαμορφώνουν προσωποποιημένα πακέτα/προϊόντα, να αλληλοεπιδρούν με τις εταιρείες παροχής των υπηρεσιών για τα αιτήματα ή ερωτήματά τους, να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για το κόστος των υπηρεσιών και τις οφειλές τους, να λαμβάνουν έγκυρη ενημέρωση για έκτακτα γεγονότα ή συνθήκες που επηρεάζουν τη λήψη υπηρεσιών (π.χ. συντήρηση στα δίκτυα ύδρευσης). Μπορούμε να δούμε πώς δημόσιες επιχειρήσεις όπως η ΔΕΗ ή οι εταιρίες ύδρευσης/αποχέτευσης (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) έχουν πρόσφατα εφαρμόσει λύσεις ολοκληρωμένης ψηφιακής εξυπηρέτησης των πελατών τους, ηλεκτρονικής πληρωμής, ελέγχου των παροχών και της κατανάλωσής τους ακόμα και ψηφιακή εξυπηρέτηση πραγματικού χρόνου με τη χρήση έξυπνης συνομιλίας.

4)    Φαντάζομαι πως υπάρχουν προβλήματα στην εφαρμογή αυτής της στρατηγικής. Ποια θα λέγατε πως είναι τα κυριότερα; Πόσο γρήγορα μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;

  • Οι δημόσιες επιχειρήσεις έχουν λειτουργήσει ως μονοπώλια με την παροχή υπηρεσιών σε τοπική ή εθνική εμβέλεια και μόνο και επομένως σε συνθήκες «ασφάλειας» και με όρους δημόσιου τομέα. Σε αυτό το πλαίσιο δεν υφίστανται οι ευνοϊκότερες προϋποθέσεις και τα κίνητρα ανάπτυξης της καινοτομίας.
  • Στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως σε κάθε μετασχηματισμό, παρουσιάζονται και φαινόμενα αντίστασης καθώς η εισαγωγή νέων τεχνολογιών σημαίνει μετάβαση σε νέα λειτουργικά μοντέλα, όπως και εξοικείωση με τη χρήση νέων συστημάτων, που απαιτούν σημαντική επένδυση σε χρόνο, και άρα δημιουργούν συνήθως σε παλαιότερης γενιάς εργαζομένους μια επιφυλακτικότητα, ίσως και φόβο απώλειας της εργασίας τους ή θέματα προσωπικών δεδομένων. Είναι κοινός τόπος πως ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ ξεπερνάει αρκετά τον μέσο όρο ηλικίας των εργαζομένων σε αντίστοιχες εταιρείες χωρών της Ευρώπης.
  • Το πλαίσιο εκτέλεσης δημόσιων έργων στη χώρα μας πολλές φορές επίσης είναι ανασταλτικός παράγοντας εάν μιλάμε για την ανάπτυξη και υλοποίηση καινοτόμων λύσεων σε μεγάλη κλίμακα από τις δημόσιες επιχειρήσεις.Οι σύνθετες διαδικασίες και τα χρονοδιαγράμματα των διαγωνισμών, που πολλές φορές παίρνουν χρόνια, εάν βάλει κανείς στην εξίσωση και τις ενστάσεις, σε πολλές περιπτώσεις καθιστούν τις προδιαγεγραμμένες τεχνολογικές λύσεις παρωχημένες όταν μετά από χρόνια έρχεται η ώρα της υλοποίησης.
  • Προφανώς σημαντικές ελλείψεις παρουσιάζονται στην σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή προκειμένου για το σχεδιασμό, την δοκιμή στο πεδίο και την αξιολόγηση λύσεων πριν την ευρεία υιοθέτησή τους. Στο σημείο αυτό, οι δημόσιες επιχειρήσεις πρέπει να γεφυρώσουν τις αποστάσεις και στην ΕΕΣΥΠ λαμβάνουμε πρωτοβουλίες όπως η ένταξή μας σε κόμβους καινοτομίας που ανέφερα.
  • Τέλος τα δεδομένα και τα συστήματα επιχειρηματικής ευφυΐας, έχουν ως στόχο με το πάτημα ενός κουμπιού να αναδεικνύουν αλήθειες και δείκτες που μπορούν να κάνουν μια εταιρεία ή μια διοίκηση συγκρίσιμη σε κάποια άλλη και σε κάθε περίπτωση να παρουσιάζουν το περίφημο singleversion of the truth, μία εικόνα δηλαδή η οποία είναι δεδομένη για όλους. Η έκθεση τέτοιων δεδομένων δεν αντιμετωπίζεται πάντα με συμπάθεια, είναι ωστόσο απαραίτητη στην σημερινή 4η γενιά της βιομηχανικής επανάστασης όπου κυριαρχούν τα δεδομένα. Για να συμβεί αυτό, προέχει ο εκσυγχρονισμός και η ψηφιοποίηση επιχειρηματιών διαδικασιών σε backoffice συστήματα, όπως τα ERP ή τα CRM αυτών των εταιρειών. Δεν συζητάμε εδώ για την απόλυτη ευθυγράμμιση φυσικά, η κάθε εταιρεία είναι ανεξάρτητη από την άλλη, λειτουργεί σε διαφορετική αγορά με άλλους όρους, ενίοτε ανταγωνιστικούς, ενίοτε όχι, κλπ. Διαθέτοντας όμως έναν κοινό τρόπο κατανόησης και διαχείρισης των δεδομένων τους, θα μπορούσαν σε δεύτερο χρόνο να αναζητήσουν εμπορικές συνεργασίες στο κοινό τους πελατολόγιο για παράδειγμα, πάντα με εμπορικούς (“arm’slength”) όρους.
  • Εκτιμούμε ότι η επόμενη διετία θα είναι καθοριστική για την αντιμετώπιση των εμποδίων, την ενίσχυση του οικοσυστήματος, την πρόοδο των έργων και την αναγνώριση απτών αποτελεσμάτων από τις δράσεις μας καθώς η ταχεία διείσδυση τεχνολογιών όπως το cloud, η τεχνητή νοημοσύνη και το 5G μπορούν να μεταλλάξουν δομικά και λειτουργικά τις υποδομές και υπηρεσίες των εταιριών μας και παρουσιάζουν σημαντικές ευκαιρίες για βελτίωση της απόδοσης και νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Οι ευκαιρίες αυτές πρέπει να αξιοποιηθούν με το μέγιστο δυνατό ρυθμό στο παρόν χρονικό παράθυρο, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών πληροφορικής, με επενδύσεις και αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων, προκειμένου να καλυφθούν ελλείματα ανταγωνιστικότητας πολλών ετών. Στην ΕΕΣΥΠ εργαζόμαστε εντατικά προς αυτή την κατεύθυνση με δεδομένατις παρούσες συνθήκες στην ελληνική και παγκόσμια αγορά,
  • την έμφαση που δίνουμε μέσω της στρατηγικής μας και τις εισαγωγής KPIs αλλά
  • και το γεγονός ότι έχουμε διασφαλίσει σε κάθε ΔΣ να υπάρχει τουλάχιστον ένα μέλος που να καταλαβαίνει εις βάθος τις νέες τεχνολογικές τάσεις, αλλάζουν το κλίμα.
  • Επίσης σε αυτό καταλυτική είναι και η προσπάθεια της κυβέρνησης. για περισσότεροψηφιακό κράτος με κατευθυντήριες αρχές όπως οι εξ’ ορισμού ψηφιακές και διακαναλικές υπηρεσίες, η διαλειτουργικότητα, ο πολιτοκεντρικός σχεδιασμός υπηρεσιών, η ανοιχτή διάθεση και επαναχρησιμοποίηση δημόσιων δεδομένων κ.α.
  • Η πρόσφατη πανδημία έχει ήδη επιφέρει την ψηφιοποίηση διάφορων επιχειρησιακών λειτουργιών στις δημόσιες επιχειρήσεις.

5)        Στην Ελλάδα αναπτύξαμε μια πολύ καινοτόμο προσέγγιση στο θέμα του 5G, αφού, αξιοποιώντας το 25% των εσόδων από τη διάθεση του φάσματος 5G, η ΕΕΣΥΠ θα χρηματοδοτήσει μέσω του ΦΑΙΣΤΟΣ νέες επενδύσεις σχετικές με τις εφαρμογές πάνω στα δίκτυα πέμπτης γενιάς σε startups, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα. Πού βρίσκεται σήμερα ο σχεδιασμός για το ΦΑΙΣΤΟΣ; Πως μπορούν να επωφεληθούν οι δημόσιες επιχειρήσεις από την παροχή τέτοιων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας?

Η δημιουργία ενός εξειδικευμένου επενδυτικού κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών στην Ελλάδα υπό την αιγίδα της ΕΕΣΥΠ, που θα χρηματοδοτήσει νεοφυείς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε σχετικές εφαρμογές πάνω στα δίκτυα τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς, αποτελεί πρωτοπορία και μια εξαιρετική πρωτοβουλία για την επιτάχυνση της υιοθέτησης των τεχνολογιών και υπηρεσιών 5G στη χώρα.

Στην ΕΕΣΥΠ αναγνωρίζουμε τη σημασία του εγχειρήματος και προετοιμαζόμαστε εντατικά για την ενεργοποίηση του ΦΑΙΣΤΟΣ, προϋπόθεση του οποίου είναι η ίδρυση και λειτουργία της άμεσης θυγατρικής μας, «5G Συμμετοχών Α.Ε.». Πρόκειται για τη διαχειρίστρια εταιρεία του ταμείου, η οποία λειτουργώντας με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια αλλά και βέλτιστους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης, θα αναλάβει το βάρος της πραγματοποίησης των επενδύσεων αρχικά, και της από-επένδυσης στη συνέχεια, καθόσον η χρονική διάρκεια του ΦΑΙΣΤΟΣ έχει οριστεί από τη νομοθεσία στα 5+5 έτη. Στην προκειμένη χρονική στιγμή βρισκόμαστε στο στάδιο ίδρυσης της εταιρείας, τηρώντας ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα ώστε να είναι όλα λειτουργικά όταν τα προς επένδυση κεφάλαια γίνουν διαθέσιμα. Αξίζει να σημειωθεί επίσης, πως η επενδυτική ομάδα της «5G Συμμετοχών» πριν την εκκίνηση των επενδύσεων θα αναζητήσει επιπλέον ιδιωτικά κεφάλαια, ώστε η τελική αναλογία δημόσιων-ιδιωτικών να κυμανθεί στο 70-30, κάτι που άλλωστε θα επιβεβαιώσει de-facto τις προοπτικές αυτής της καινοτόμου προσπάθειας.

Το νέο δίκτυο επικοινωνίας 5G εκτιμάται πως θα εξελιχθεί σε καθοριστικό παράγοντα αλλαγών, τόσο με τη δημιουργία ευκαιριών, αλλά και την πιθανή ανατροπή παραδοσιακών τρόπων λειτουργίας των επιχειρήσεων αλλά και λειτουργίας του δημόσιου τομέα. Οι σημαντικές ταχύτητες και η υψηλή ποιότητα μετάδοσης δεδομένων που φέρνει η τεχνολογία 5G, δημιουργούν σημαντικές καινοτομίες για την ανάπτυξη εφαρμογών και λύσεων υπερ-ταχείας ανταλλαγής δεδομένων, τηλε-ελέγχου και διαδραστικότητας,  σε σημαντικούς τομείς όπως η υγεία, η βιομηχανία, η εργασία, οι μεταφορές, η διαχείριση του περιβάλλοντος αλλά και η καθημερινή ζωή.

Όσο αφορά συγκεκριμένα τα δίκτυα υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, οι τεχνολογίες 5G θα προσθέσουν σημαντικές δυνατότητες και αναμένεται να καθορίσουν το μέλλον ολόκληρων τομέων όπως η ενέργεια, οι μεταφορές και η προμήθεια αγαθών. Οι δημόσιες υπηρεσίες μπορούν να ενταχθούν, αξιοποιώντας τις προηγμένες τεχνολογικές δυνατότητες του 5G, σε λύσεις «έξυπνης» πόλης (“smartcity”) παρέχοντας μια ενιαία διαδρομή πελάτη (customerjourney)όσο αφορά δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες.Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ενεργοποίηση έξυπνων δικτύων ενέργειας, που στηρίζονται στη μετάδοση και στην ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο πάνω από δίκτυα 5G. Μέσω της διαχείρισης του ΦΑΙΣΤΟΣ αλλά και της ενεργού συμμετοχής των εταιρειών μας στην ανάπτυξη τεχνολογικών και λύσεων 5G, συνεισφέρουμε ουσιαστικά στην παραγωγή τεχνολογίας και την ενίσχυση της ψηφιακής ανταγωνιστικότητας της χώρας.

Έχω την αίσθηση ότι η ΕΕΣΥΠ στοχεύει να μετεξελιχθεί σταδιακά σε ένα wealthfund, με στόχο την παραγωγή υπεραξίας από τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου σε πολλαπλά επίπεδα. Ισχύει η αίσθηση μου; Πώς οραματίζεστε τον ρόλο του Υπερταμείου στο μέλλον;

Αναφορικά με το ψηφιακό κομμάτι, που είναι και ένας από τους βασικούς μας πυλώνες όπου πρέπει να πετύχουμε, το επόμενο διάστημα, η ΕΕΣΥΠ σχεδιάζει σειρά επιπλέον δράσεων με στόχο την ανάδειξη των δημόσιων εταιριών σε καταλύτες για την ενίσχυση της ψηφιακής ανταγωνιστικότητας της χώραςΓια παράδειγμα, με δεδομένη την μεγάλη αξία και σημασία των δεδομένων που παράγονται από τη μαζική χρήση και λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών, σήμερα μπορώ να ανακοινώσω την πρωτοβουλία μας για τη διεξαγωγή σειράς διαγωνισμών με τη μορφή ‘incentivizedcompetition’ για καινοτόμες χρήσεις και εφαρμογές με βάση δεδομένα των δημόσιων εταιρειών, όπως τη χρήση δεδομένων από μετρητές κατανάλωσης στις εταιρείες παροχής νερού ή ηλεκτρικού ρεύματος.  Τα «incentiveprizecompetitions» είναι μια κατηγορία διαγωνισμών στους οποίους οι συμμετέχοντες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν πολύ δύσκολες προκλήσεις ή δυσεπίλυτα προβλήματα που θέτουν οι διοργανωτές και να κερδίσουν έπαθλα. Σε μια πρωτότυπη δράση για το οικοσύστημα των δημόσιων επιχειρήσεων, θα προσκαλέσουμε ομάδες και φορείς που δραστηριοποιούνται στην επιστήμη των δεδομένων σε διαγωνισμό για την εξεύρεση των καλύτερων μοντέλων επίλυσης σημαντικών επιχειρησιακών προβλημάτων, αξιοποιώντας κατάλληλα διαμορφωμένα σύνολα δεδομένων που θα τους διατεθούν από επιλεγμένες δημόσιες επιχειρήσεις. Οι επιλεγμένες τεχνολογικές λύσεις θα μπορούν στη συνέχεια να υλοποιηθούν στην πράξη, δημιουργώντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) δυστυχώς γεννήθηκε μέσα σε δύσκολες συνθήκες και δυστυχώς με αρνητικό πρόσημο στη γέννησή της.Προσωπικά όμως θεωρώ ότι είναι μία από τις πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών με αντικείμενο τη συγκέντρωση, ενιαία διαχείριση και διαφανή αξιοποίηση ενός σημαντικού μέρους των περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού δημοσίου. Αυτό στις μέρες μας θεωρώ ότι έχει τέσσερις διαστάσεις:

  • Οικονομική: καλύτερες αποδόσεις για τον μέτοχο (δημόσιο), δηλαδή περισσότερα έσοδα
  • Αναπτυξιακήπροοπτική μέσα από στοχευμένες επενδύσεις και εξασφάλιση χρηματοδότησης
  • Μεταρρυθμιστική που κυρίως είναι η διαφανής διακυβέρνηση αλλά και ο ψηφιακόςμετασχηματισμός
  • Και τέλος ο καλύτερος συντονισμός στη διαχείριση κρίσεων

Και οι παραπάνω τέσσερις διαστάσεις, σχετίζονται με τη φύση της ΕΕΣΥΠ και την αναγνώριση των δημόσιων επιχειρήσεων ως εργαλεία άσκησης οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής σε ένα περιβάλλον που αλλάζει ραγδαία και για την αντιμετώπιση κρίσεων το κράτος καλείται να παίξει πιο στρατηγικό ρόλο. Ταυτόχρονα, σε αναπτυξιακό επίπεδο για παράδειγμα, είναι διαφορετικό πράγμα να τρέχει μία επιχείρηση ένα επενδυτικό πλάνο και σαφώς πιο σημαντικό να υπάρχει ένας φορέας που έχει υπόψη του και εποπτεύει τα επενδυτικά πλάνα των θυγατρικών του, προκειμένου να επιτευχθούν πολλαπλασιαστικά οφέλη. Το ίδιο ισχύει και για τη διαχείριση κρίσεων: η κρίσιμη μάζα των δημοσίων επιχειρήσεων συνολικά, μπορεί να επηρεάσει πολύ περισσότερο την αντιμετώπιση έκτακτων γεγονότων από ό,τι η εμβέλεια της κάθε εταιρείας ξεχωριστά. Τέλος, το σύνολο των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών της ΕΕΣΥΠ για τις θυγατρικές της, θα είναι σαφώς εμφανές στις οικονομικές τους αποδόσεις, ενώ επειδή είναι ολιστικό και συνολικό, θα έχει επιτευχθεί με πιο συμφέροντες όρους.