Τα χρεοκοπημένα ΕΛΤΑ, οι προσφορές κάτω του κόστους και η έρευνα της ΕΕΤΤ

Προβληματισμό και τεράστια προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία της ταχυδρομικής αγοράς δημιουργεί η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στην έκδοση απόφασης από την ΕΕΤΤ σχετικά με τις καταγγελίες πέντε εταιρειών ταχυδρομικών υπηρεσιών για παράβαση της νομολογίας περί ανταγωνισμού εκ μέρους των ΕΛΤΑ.

Οπως αποκαλύπτει σήμερα η kontranews παρότι η καταγγελία έγινε το 2019 η σχετική ακρόαση πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο 2020, η ΕΕΤΤ κωλυσιεργεί.

Οι καταγγελίες αφορούσαν το γεγονός ότι στους διαγωνισμούς των οργανισμών ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ, Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Λέσβου, Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου και Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Κοζάνης, για παροχή σε αυτούς υπηρεσίες ομαδικού επιστολικού ταχυδρομείου τα ΕΛΤΑ προσέφεραν ασυνήθιστα χαμηλές τιμές.

Και το ερώτημα είναι πως τα χρεοκοπημένα ΕΛΤΑ μπορούσαν να προσφέρουν αυτές τις πολύ χαμηλές τιμές ενώ οι ανταγωνιστές τους, που είναι σαφώς πιο αποδοτικοί στη λειτουργία τους από τα ΕΛΤΑ ( άλλως θα είχαν εξαφανιστεί από τον ιδιωτικό τομέα) δεν μπορούσαν ούτε καν να τις πλησιάσουν αφού δεν θα κάλυπταντα σχετικά τους κόστη.

Προφανώς τα ΕΛΤΑ έδιναν τιμές κάτω του κόστους (πράγμα που απαγορεύεται ρητώς από τη νομολογία του ανταγωνισμού)  υπολογίζοντας  στην κρατική στήριξη.

Την ίδια τακτική βέβαια δεν ακολουθούσαν σε διαγωνισμούς   Δημοσίων Οργανισμών όπου οι ανταγωνιστές των ΕΛΤΑ αποκλείονταν αυτομάτως λόγω των σχετικών φωτογραφικών κριτηρίων υπέρ των ΕΛΤΑ. Εκεί οι τιμές ήταν διπλάσιες.

Να σημειώσουμε οτι ότι η αγορά ταχυδρομείων στην Ελλάδα άνοιξε στον ανταγωνισμό το Ιανουάριο 2013 (δύο χρόνια μετά την υπόλοιπη Ευρώπη ειδικά για να προετοιμαστούν σχετικά τα ΕΛΤΑ), αλλά μέχρι σήμερα, 9 χρόνια αργότερα, ο ανταγωνισμός παραμένει στο πενιχρό 9% περίπου της ταχυδρομικής αγοράς, λόγω του προστατευτισμού που χαίρουν τα ΕΛΤΑ από το Κράτος έχοντας και υπερδεσπόζουσα θέση στην εν λόγω αγορά με μερίδιο >90%. Αυτό ο προστατευτισμός έχει διάφορες μορφές, όπως η Κρατική υπερ-χρηματοδότηση των περίπου €450 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα διάσωση των ΕΛΤΑ που θα πληρώσει ο έλληνας φορολογούμενος, τους φωτογραφικούς διαγωνισμούς των Δημοσίων Οργανισμών υπέρ των ΕΛΤΑ για να αποκλειστούν αυτομάτως οι ανταγωνιστές των ΕΛΤΑ από αυτούς τους διαγωνισμούς (αξίας άνω των €300 εκατ. από το 2013 έως σήμερα), την απαλλαγή των ΕΛΤΑ από τη χρέωση του ΦΠΑ ακόμα και στις ταχυδρομικές υπηρεσίες που υπάγονται στον ανταγωνισμό (κατά παράβαση της σχετικής Απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου C357/2007), ώστε τα ΕΛΤΑ να έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα χαμηλότερων τιμών σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους που υποχρεούνται να χρεώνουν το ΦΠΑ, το αποκλειστικό δικαίωμα στα ΕΛΤΑ να είναι ο αποκλειστικός πάροχος της Καθολικής Υπηρεσίας, με ετήσια ζημία €15 εκατ. στο Κράτος, δηλαδή στους φορολογούμενους, παρόλο που η σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία 2008/6/ΕΚ παρέχει τη δυνατότητα να καθορίζονται περισσότερες επιχειρήσεις για την παροχή της, πράγμα που θα ήταν αναγκαίο στην Ελλάδα τη στιγμή που τα ΕΛΤΑ την παρέχουν με ζημία στο Κράτος.

Ας ελπίσουμε η ΕΕΤΤ να δράσει γρήγορα και ανεξάρτητα, χωρίς επίδραση από την Κυβέρνηση.

Εαν η ΕΕΤΤ δεν λειτουργήσει τεχνοκρατικά διασφαλίζοντας τον ανταγωνισμό ενδεχομένως να πρέπει να αξιολογηθεί η ικανότητα της να έχει την εν λόγω αρμοδιότητα.

Είναι κρίμα την ώρα που όλοι μιλάμε για μεταρρυθμίσεις και για μια ελεύθερη αγορά με κανόνες,να επανέλθει το μονοπώλιο των ΕΛΤΑ και ο φορολογούμενος θα συνεχίσει να χρηματοδοτεί μια προβληματική εταιρεία.

Πηγη πληροφοριών: KONTRANEWS