Oι μάσκες στα σχολεία και το batman effect!

Γράφει η Δρ. Τζούλια Μισιτζή

Η μάσκα στην Ελλάδα θα είναι υποχρεωτική στα σχολεία από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο.

Η γενική οδηγία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το θέμα είναι πως τα παιδιά άνω των 12 ετών θα πρέπει να φορούν μάσκα, όπου αυτή είναι υποχρεωτική και για τους ενήλικες. Για τα παιδιά 6-11 ετών ο ΠΟΥ αναφέρει συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τη χρήση μάσκας, ενώ συνιστά να μην τη φορούν παιδιά 5 ετών και κάτω.

Σε ό,τι αφορά τα παιδιά 6-11 ετών, η απόφαση για τη χρήση μάσκας θα πρέπει να βασίζεται στους εξής παράγοντες:

Στην εκτεταμένη μετάδοση του ιού στην περιοχή όπου ζει το παιδί, στην ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί με ασφάλεια και σωστά μια μάσκα, στην πρόσβαση σε μάσκες, στην επαρκή επιτήρηση ενηλίκου και στις οδηγίες προς το παιδί για το πως να φορά, να βγάζει και να φορά με ασφάλεια μάσκες, στον πιθανό αντίκτυπο της χρήσης μάσκας στη μάθηση και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, γονείς ή γιατρούς στις αλληλεπιδράσεις που έχει το παιδί με άλλους ανθρώπους που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να ασθενήσουν σοβαρά, όπως τους ηλικιωμένους και εκείνους που έχουν υποκείμενα νοσήματα.

Τα παιδιά δεν πρέπει να φορούν μάσκα στις αθλητικές δραστηριότητες όπως τρέξιμο, άλματα ή παίζουν σε παιδική χαρά, προκειμένου να μην θέτει σε κίνδυνο την αναπνοή. Όταν οργανώνονται τέτοιες δραστηριότητες για παιδιά, είναι σημαντικό να προτρέπεται η τήρηση όλων των άλλων σημαντικών μέτρων: διατήρηση απόστασης τουλάχιστον 1 μέτρου από τους άλλους, περιορισμός του αριθμού παιδιών που παίζουν μαζί, πρόσβαση σε παροχές για την υγιεινή των χεριών και η προτροπή για τη χρήση τους.

Τι μπορεί να βοηθήσει ένα μικρό παιδί να μείνει προσηλωμένο σε έναν τέτοιο στόχο χωρίς  να φοβηθεί για τη δική του ζωή.

Μια καινούργια έρευνα έδειξε ότι τα παιδιά από τα οποία ζητήθηκε να αφοσιωθούν στην εργασία τους σαν να ήταν ένα άλλο πρόσωπο, ενέδωσαν και προσηλώθηκαν με περισσότερο ενδιαφερον στο στόχο τους και όπως σχολίασαν οι συγγραφείς της μελέτης «The Batman Effect”: Improving Perseverance in Young Children». «ήταν περισσότερο πιθανό με αυτόν τον τρόπο να εργαστούν για να πετύχουν ένα σχετικά μακροπρόθεσμο στόχο».

Στην πρόσφατη αυτή μελέτη, τα παιδιά που φόρεσαν μάσκα κατάφεραν να αντισταθούν πιο αποτελεσματικά στο iPad, ίσως γιατί υποδυόμενα ένα σούπερ ήρωα αποστασιοποιήθηκαν κάπως από τον πειρασμό. Μια δεύτερη πιθανή εξήγηση που έδωσαν οι επιστήμονες είναι ότι οι μεταμφιεσμένοι μικροί εθελοντές ενδεχομένως να ταυτίστηκαν με τις υπερδυνάμεις του χαρακτήρα τους και να προσπάθησαν να τις μιμηθούν. Σε κάθε περίπτωση, το συμπέρασμα ήταν ότι τα παιδιά που ντύθηκαν «Μπάτμαν» ή «Ραπουνζέλ» αφοσιώθηκαν περισσότερο από όλα στο καθήκον τους. 

Σε παρόμοια συμπεράσματα είχε καταλήξει και το κλασικό πλέον «Πείραμα του Ζαχαρωτού», που είχε διεξαχθεί τη δεκαετία του ’60 από τον Walter Mischel, καθηγητή στο Στάνφορντ, σε παιδιά 5 ετών. Ενώ αυτή η «δοκιμασία» αποδείχθηκε σε πολλές μελέτες, εδώ και 40 χρόνια,  ότι είχε εκπληκτικά σημαντική προγνωστική εγκυρότητα για επακόλουθα κοινωνικά, γνωστικά και ψυχικά αποτελέσματα κατά τη διάρκεια της ζωής.

Όπως είχε ανακαλύψει τότε ο καθηγητής, το μυστικό για να επιδεικνύει κάποιος αυτοέλεγχο, ακόμα και ένα νήπιο, είναι να μετατρέπει το αντικείμενο του πειρασμού του σε μια πιο αφηρημένη ιδέα στο μυαλό του. Μάλιστα, ο Mischel είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά με τη μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση στο Πείραμα του Ζαχαρωτού αργότερα στη ζωή τους έγιναν καλύτεροι μαθητές, καλύτερα αμειβόμενοι επαγγελματίες και ενήλικες που δήλωναν πιο ευτυχισμένοι και υγιείς.

Ας γίνουν τα παιδιά οι Super Ήρωες της χρονιάς, οι Μπάτμαν που θα προστατέψουν από μια πανδημία που κανείς δεν ήθελε να έρθει, αλλά ήρθε γιατί έτσι είναι η ζωή και θα πρέπει να κάνουμε το καλύτερο όλοι μας, μικροί και μεγάλοι για να  πολεμήσουμε τον αόρατο εχθρό.

Πηγη: healthyvoice.gr