Tο 2021 η αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου – Τα χρονοδιαγράμματα του ΤΑΙΠΕΔ

Μόνο τρεις περιπτώσεις αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού δημοσίου αναμένεται να κλείσουν και τυπικά μέχρι το τέλος του 2020, καθώς τα περισσότερα έργα μετατίθενται λόγω των προβλημάτων και των εμποδίων που έθεσε και θέτει στις μετακινήσεις και τα οικονομικά δεδομένα η πανδημία του κορωνοϊού.

Σε διαδοχικές φάσεις αλλά με διαφορά ενός μηνός μεταξύ τους, προγραμματίζεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών από το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, οι οποίες προσδιορίζονται  τέλη Δεκεμβρίου 2020 και αντίστοιχα τέλος Ιανουαρίου 2021.

Με βάση το αναθεωρημένο σχέδιο αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων (Asset Development Plan – ADP) του ΤΑΙΠΕΔ που εγκρίθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), στις 11 Δεκεμβρίου προβλέπεται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές και για την Εγνατία Οδό ενώ για πρώτη φορά στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνεται και ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού προγραμματίζεται εντός του α΄εξαμήνου του 2021. Το Ταμείο προχωρεί στη πρόσληψη Χρηματοοικονομικών, Τεχνικών και Νομικών Συμβούλων για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του περιουσιακού στοιχείου.

 Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου αναμένεται να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου νοτίως της Καβάλας ενώ για την ιδιωτικοποίηση των  ΕΛΠΕ, αναφέρεται ότι εξετάζονται εναλλακτικά σχέδια αξιοποίησης του ποσοστού του δημοσίου. Η ίδια πρόβλεψη υπάρχει και για το 17% της ΔΕΗ, για το 24% της ΕΥΑΘ και το 11,3% της ΕΥΔΑΠ.

Η εξέλιξη της πανδημίας καθιστά απρόβλεπτο κάθε σχεδιασμό για την πώληση του ΔΑΑ. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ έχει εγκρίνει από τις αρχές Μαρτίου τα τεύχη της β΄φάσης του διαγωνισμού τα οποία και απεστάλησαν στους προεπιλεγέντες επενδυτές.

Για το Ελληνικό, εκτός από την παραχώρηση της άδειας καζίνο, εκκρεμούν  η διανομή δικαιωμάτων πλήρους κυριότητας μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ επί της έκτασης και σύσταση δικαιώματος επιφάνειας υπέρ ΤΑΙΠΕΔ καθώς και η μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην Ελληνικό ΑΕ. Επιπλέον απαιτείται η κύρωση της σύμβασης εισφοράς των εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε από την Βουλή. Τέλος, εκκρεμεί και η εγγραφή των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) χωροθέτησης στο Κτηματολόγιο (ΥΠΕΝ/ΤΑΙΠΕΔ/Κτηματολόγιο).

Σε ότι αφορά τα περιφερειακά λιμάνια εκκρεμεί η έναρξη της διαδικασίας απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων 200 στρεμμάτων, εντός της Χερσαίας Ζώνης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.).

Ως ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους τρεις διαγωνισμούς (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα) έχει οριστεί η 2η Οκτωβρίου. Στο ADP αναφέρεται, επίσης, πως εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων από τους μικρούς λιμένες ή/και μαρίνες του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως και στο Ελληνικό έτσι και στην Εγνατία, υπάρχουν εκκρεμή ζητήματα που χωρίς αυτά δεν μπορεί να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία.

Όπως αναφέρεται στο ADP, η Διοικητική Αρχή Σηράγγων πρέπει να προχωρήσει αμελλητί στην αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση).

Επίσης, εκκρεμεί η έκδοση Αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του Αυτοκινητόδρομου, οι οποίες έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν.

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. πρέπει να υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη ΔΙΠΑ (Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας). Η ΔΙΠΑ πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ΑΕΠΟ (για τις άδειες που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.

Η Εγνατία Οδός ΑΕ καλείται επίσης να προχωρήσει στην ολοκλήρωση κατασκευής μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, καθώς και στον λεπτομερή καθορισμό όλων των απαιτούμενων ενεργειών ή/και κατασκευαστικών εργασιών και προσδιορισμός του κόστους αυτών, που απαιτούνται για την αποκατάσταση ορισμένων γεφυρών.

Τέλος χρειάζεται να προχωρήσει και στην οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη που παραμένουν ανενεργές από το 2011. Εκκρεμούν και ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στην Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.