ΙΕΛΚΑ: Συνήθειες των καταναλωτών που ήρθαν με την πανδημία και θα μείνουν

Μια σειρά από συνήθειες που υιοθετήθηκαν λόγω της εμφάνισης της πανδημίας του κορωνοϊού αναμένεται να διατηρηθούν από μεγάλες ομάδες των καταναλωτών και μετά το 2021, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ που διεξήχθη σε δείγμα 950 ατόμων την περίοδο 1-6 Απριλίου 2021, μόλις το 6% έχει σταματήσει να φοράει μάσκα στα καταστήματα, το 19% θα σταματήσει άμεσα και το 23% μέσα στο 2021. Το υπόλοιπο 52% φαίνεται ότι θα συνεχίσει να φοράει μάσκα και μετά το 2021. Αξιοσημείωτο είναι ότι 3 στους 10 θα διατηρήσουν την τάση της αποφυγής εξόδου από το σπίτι ακόμα και το επόμενο έτος, ενδεικτικό της αίσθησης κινδύνου που υπάρχει ακόμα και σήμερα. Μεγάλη διείσδυση στην καθημερινότητα καταγράφεται για τα αντισηπτικά με το 25% του κοινού να δηλώνει ότι δεν θα σταματήσει ποτέ να έχει μαζί του αντισηπτικά.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ εξετάζει μια σειρά από συνήθειες των καταναλωτών που είχαν παύσει λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας και τη συμπεριφορά των καταναλωτών όταν αυτές επανεκκινήσουν. Συγκεκριμένα, όσον αφορά τις υπηρεσίες παράδοσης στο σπίτι, είτε για έτοιμο φαγητό είτε για καφέ, φαίνεται ότι πρακτικά δεν επηρεάζονται πλέον από την πανδημία με το 53% των καταναλωτών να αγοράζει ήδη καφέ απ’ έξω και το 56% να παραγγέλνει έτοιμο φαγητό με τα ποσοστά που δεν υιοθετούν και δεν θα υιοθετήσουν ποτέ αυτές τις συνήθειες να είναι 31% και 29% αντίστοιχα. Ποσοστό 34% των καταναλωτών θα ξεκινήσει άμεσα (μέσα στο επόμενο δίμηνο) τη συνήθεια του φαγητού σε εστιατόριο-ταβέρνα, ενώ 30% αργότερα μέσα στον χρόνο. Ένας στους τρεις (33%) όμως δεν θα επιστρέψει στην οργανωμένη εστίαση μέσα στο 2021. Όσον αφορά την αγορά της λιανικής η οποία άνοιξε με αυστηρά μέτρα την προηγούμενη Δευτέρα (την ημέρα που ολοκληρώθηκε η συλλογή των ερωτηματολογίων), το 21% αγοράζει ήδη προϊόντα στα καταστήματα (κυρίως στις περιοχές που τα καταστήματα είναι ανοιχτά), αλλά η πλειονότητα του κοινού σε ποσοστό 41% θα τα επισκεφτεί άμεσα (μέσα στο πρώτο δίμηνο) και το 24% αργότερα μέσα στο 2021.

Παρότι η πρόθεση για επίσκεψη της αγοράς της εστίασης το επόμενο δίμηνο έχει μικρότερη πληθυσμιακή διείσδυση συγκριτικά με τη διείσδυση του λιανεμπορίου είναι αυτή που παρουσιάζει την μεγαλύτερη πρόθεση ποσοστιαίας αύξησης της δαπάνης. Η αιτία είναι ότι συγκριτικά ξεκινάει με πολύ χαμηλότερη βάση η δαπάνη, ενώ αντίθετα η δαπάνη του λιανεμπορίου διατηρείται σε έναn βαθμό λόγω του ηλεκτρονικού εμπορίου. Παρόλα αυτά, τη μεγαλύτερη προσδοκώμενη αύξηση παρουσιάζουν οι δαπάνες που έχουν να κάνουν με τη διασκέδαση. Η εστίαση κατά 50%, οι αγορές διασκέδασης (π.χ. συναυλίες) κατά 42% και τα ταξίδια κατά 39%. Ακολουθούν οι αγορές του λιανεμπορίου με τις αγορές ρούχων και παπουτσιών με αύξηση 35%, τις αγορές ειδών οικιακής βελτίωσης κατά 26%, τις αγορές παιχνιδιών και ειδών δώρου κατά 21%, τις αγορές τροφίμων και ποτών κατά 13%, τις αγορές ειδών γραφείου κατά 9% και τις αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά 7%. Είναι χαρακτηριστική η διαφορά ανάμεσα στους κλάδους που εξυπηρετούνται επαρκώς μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου (είδη γραφείου, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά ειδή) ή είναι ανοιχτοί (αγορά τροφίμων) και στους κλάδους που δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Αναφορικά με τις προβλέψεις των καταναλωτών σε σχέση με τις διακοπές, η έρευνα έδειξε ότι ένας στους τρεις καταναλωτές (30%) θα κάνει διακοπές όπως έκανε κάθε χρόνο. Ποσοστό 20% θα κάνει διακοπές, αλλά πιο περιορισμένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ενώ ποσοστό 24% δεν θα κάνει διακοπές φέτος. Ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό 27% δεν γνωρίζει ακόμα τι θα κάνει. Οι περισσότεροι, σε ποσοστό 31%, εκτιμούν ότι θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές τον Αύγουστο, το 20% νωρίτερα από τον Ιούλιο και το 14% μετά το καλοκαίρι. Το 19% θεωρεί ότι δεν θα μπορέσει φέτος να κάνει διακοπές, ενώ ένα 11% θεωρεί ότι δεν μπορέσει κάνει διακοπές ούτε το 2022.